הנה אתגר בשבילכם, עכברי שטח יקרים – סעו לתערוכות הרכב הגדולות בפרנקפורט, ז'נבה, פאריס, סעו לבייג'ין ולדטרויט, וכשתחזרו ספרו לנו כמה רכבי שטח חדשים מצאתם. לא ג'יפונים-קרוסאוברים עירוניים וחסכוניים, לא מכוניות שהולבשו במחצלות שטח, לא "כאילו" שבהם הפוליטיקלי קורקט חשוב יותר מזוויות המרכב – אני מתכוון לרכבי שטח אמיתיים. מצאתם? כמה? חמישה? שישה? בכלל לא? איזה ג'יפ מלפני שנתיים זרוק בפינה של התערוכה? אז זהו. אין יותר רכבי שטח בתעשיית הרכב, פשוט אין. זה לא נאה, וזה לא יאה, והמשבר, הו, המשבר... אז כדי לדווח לכם על רכבי שטח חדשים, רכבי שטח אמיתיים, קשוחים, עם קוביות בצמיגים, גלגל ספר בגודל מלא ולוחות שעונים אטומים למים, הרחקתי לכת לתערוכת יורוסטורי 2010 Eurosatory. יורו-מה? לא שמעתם עליה? יורוסטורי היא לא תערוכת רכב, חברים. מדובר בתערוכת יבשה המתקיימת בפריס אחת לשנתיים. "יבשה" זה אומר תערוכה צבאית, שבה יש דוכנים של כל מותגי הנשק האהובים עליכם, כמו סמית-אנד-ווסון או גלוק. עשרות אקדחים ורובים, דוכנים עם מכונות ירייה, מקלעי רימונים, תותחים קלים יותר וקלים פחות, ביתני תחמושת לכל אלו, מזל"טים טקטיים, מכשירי קשר, אנטנות למכשירי קשר, מדים, פאצ'ים, נעליים לחיילים, רובוטים קטנים וגדולים ובקיצור... משרוך נעל ועד טנק. טוב, שני טנקים, ועוד נגיע אליהם. אבל הדבר החשוב ביותר בצבא היבשה, זאת יודע כל טירון שצועד בחום ברגל, או דוחף את האביר של הרס"פ במעלה הגבעה – הוא כלי הרכב. גלגליים, זחליים, ממוגנים או עטויי ברזנט. מקטנוע חשמלי לרץ הקנקן ועד המשאיות הכבדות ביותר – כל אלו מוצגים בגאווה בתערוכה צבאית - וכולם רכבי שטח! יש כמה וכמה תערוכות יבשה במשך השנה. יורוסטורי היא התערוכה המיועדת לעולם המערבי, לצבאות העשירים שהעסקים שלהם לעולם יממנו את תעשיית הנשק, ואת אלפי סוחרי הנשק שמסתובבים כאן ומניעים את גלגלי הכלכלה המערבית. כשיורדים בתחנת הRER של פארק ל'אקפוזיסיון, בו מתקיימת התערוכה, מקדמת את פנינו משמרת מחאה של שוחרי שלום לבושי לבן, עם שלטים בגנות התעשייה שממנה מתפרנסים כל כך טוב כל האנשים בחליפות העוברים על פניהם לכיוון התערוכה. איפשהו מבחינתי זה סימן לנורמאליות. אי אפשר לא לחשוב שאם הם היו כאן, בישראל, בשלב הזה של היום הבגדים שלהם היו יותר אדומים מלבנים, כנראה בדרך למיון, והיס"מניקים כבר היו בדרך חזרה לבסיסם, המצפון והאלה נקיים. נחיל האנשים בחליפות מתעלם ממשמרת השלום ומתקדם בסדר מופתי לאולמות התערוכה ולשטח הפתוח שלצידם. מזג האוויר בעדנו, והמציגים בשטחי החוץ מרוצים מהתחזית. ישראל היא אחת מחמשת המציגות הגדולות ביותר בתערוכה, כראוי למדינה שהיא מיצואניות הנשק הגדולות, אבל באופן מוזר, אין כאן הרבה עיתונאים ישראליים. בתור אחד משלושה גופי המדיה הישראליים המבקרים בתערוכה באופן רשמי, יש לי משימה לא פשוטה – להספיק ולסקור את כל כלי הרכב המעניינים בתוך שלושה ימים. ניסיתי. לא בטוח שהספקתי הכול... ונתחיל מכלי הרכב הישראליים כן, מה ששמעתם, יש כאלו, והרבה! ולא, לא מדובר בג'יפים מבית תע"ר, וגם לא בתומקאר. שכחו מה שאתם חושבים שאתם יודעים על תעשיית הרכב הישראלית. בשנים האחרונות התעשייה הזו הפכה לתעשיית מיגון, והישראלים היום בונים כלי רכב ממוגנים עבור צבאות רבים בעולם. אני כותב "בונים כלי רכב ממוגנים" ולא סתם "ממגנים", כי ברוב המקרים מהמרכב של הרכב המקורי לא נשאר כלום, ובמקרים נוספים גם אין רכב מקורי, אלא פיתוח של רכב חדש, עם מעורבות זו או אחרת של היצרנים הישראליים.
מ.ד.ת, החברה שמוכרת לצה"ל את ה"דוד" (דיפנדר ממוגן), חושפת כאן לראשונה את הTIGER, רכב ממוגן על בסיס דודג' ראם 5500, שגם הוא נשחט עד השלדה. השלדה עברה קיצור והסבה למתלה אחורי 4 לינק מבוסס סלילים, עם בולמי מירוץ שמנמנים מבריקים בפינות, וצמיגי 40 אינצ' מדושני קוביות. במ.ד.ת. מבטיחים שצפויות גרסאות נוספות של הTIGER בחודשים הקרובים, אז יש למה לחכות. חברת סיימר מאשדוד מציגים את ה"מוסקטיר", רכב ממוגן קל על בסיס שלדת טויוטה 79. הבחירה בשלדת טויוטה, ולא בפולסייז אמריקאי, מרמזת יותר מכל על השוק הפוטנציאלי – ככל הנראה אפריקה ו"שאר העולם", מדינות בהן טויוטה היא הפלטפורמה הפופולארית ביותר על הצבאות השונים. השלדה נשארה סטנדרטית למראה, מה שמבטיח חוסן ואמינות.
ועכשיו לחדשות מהעולם
ACMAT הצרפתיים שלחו כמה כוכבי עבר, בראשם סדרת הרכבים שהיא מעין "אביר" צרפתי שנחשב להיט באפריקה. לצידם שלישיית טנדר ניסאן נבארה שהמרכב שלהם נשחט בדרגות שונות, באחד רק ארגז צבאי ותא מנוע עטוף בפח, השני עם מיגון קל, והשלישי פתוח, רכב טיולים או רכב קומנדו אפריקאי. החטיבה הצבאית של רנו נותנת גם היא תצוגת ענק, עם כל המשאיות וסדרת ה"שרפה" שהרכב הקטן בה הוא דמוי-האמר, רק קצת יותר גדול. השרפה הקטן עושה שימוש בצמד סרנים חיים ומעליהם סלילים במתלה מורכב שתוכנן ונבנה ברנו. לפני כמה חודשים הזדמן לי לבחון את אב הטיפוס הראשון בשטח, והתוצאה, אז, הייתה מאכזבת מעט. מאז עבר השרפה הקטן מקצה שיפורים ורנו מאוד גאים בו.
עוד כוכב גרמני הוא KMW, הקונצרן שמייצר, בין השאר, את הלאופרד, טנק המערכה המתקדם ומציג את הגרסה האחרונה של פנק, הרכב הקל הממוגן. שני כלי הרכב הקלים של KMW אמורים להציג תפיסת מיגון ושרידות חדשה, אבל קשה מאוד לדלות מהגרמנים פרטים, ולצלם? רק מרחוק בבקשה.
בביתן של AMGeneral אני מופתע לא לראות את ההאמר ה"חדש" שראיתי לפני כמה חודשים. ממלמלים משהו על זה שהפרויקט לא התקבל על ידי הצבא האמריקאי. השמועות אומרות שהוא נגנז, וכעת הם מפתחים עוד גרסה חדשה להאמר.
יש גם כמה "קטנים" בחבורה – סמארט "צבאי" – כלומר בצבעי הסוואה, וסקוטר חשמלי "צבאי" של אוטו-מלרה האיטלקיים. ואם שני אלו לא רציניים, יש גם משהו כן רציני – אופנוע דיזל וטרקטורון רב דלקיים. אבל המוזרות המוזרה ביותר היא הכלי שנראה כמו צעצוע ענק, מרכב ממוגן מאוד ללוחם אחד, מחובר עם מתלי 4 לינק אימתניים נשלטים הידראולית לסרנים המניעים צמיגי סליקס בגובה של יותר מ2 מטרים. המטרה היא להתנייד על שדות מוקשים בשטח חולי, בלי להפעיל לחץ על הקרקע. לא יודע למה, אני חושב על תחרויות עבירות... ויש דברים שלא כתבתי עליהם, אבל צילמתי, ואלו רק חלק קטן מהתמונות... יש עוד המון – משאיות, כלי רכב ממוגנים, רכבים קלים, כבדים, כבדים מאוד, גרורי מטבח וגרורי טילים, אני כבר לא מדבר על שריוניות (החשיפה העולמית של RG-41 נחשבת אירוע חשוב למי שזה מעניין אותו) ועל כלים זחליים, בקיצור – מה שאתם רוצים. תערוכת רכב? ממש לא. איך אני יודע? כי, כאמור, מוצגים כאן רכבי שטח, וזה משהו שאין בתערוכות רכב... |
||