1- Thumbs up тм дйежод.
2- арй зещб щлгай мдесйу мгйеп (ае мрдм гйеп рфшг) вн тм "дчйрийчд" щм дчфйцд (бсефе щм йен, шеб гйерй змечъ дощчм дйе сбйб чфйцеъ ерзйъеъ емае гееча дтбшъ лз ).
одшещн щмй, фд ъзещеъ дбип дйе щзчп тег йеъш ощотеъй ;-)
נושא המשקל וחלוקת המשקל בתכנון של רכב למרוצי שטח עלה בכמה הקשרים בחודש האחרון. זה משהו שמושך הרבה תשומת לב ותגובות, אך רובן הגדול לא מבוססות או מבוססות על תחושות בטן בלבד ללא מחשבה, שטחיות ומשום מה נוטות לגלוש מהר מאד לדיונים אישיים לא נעימים. החלטתי בעצה אחת עם ברוך לנסות לפתוח דיון מסודר יותר בנושא.
נתחיל פשוט מציטוט של תמונה וכמה אמירות מתוך שרשור אחר (http://www.jeepolog.com/forums/showthread.php?t=39738) ואתייחס אליהם ישירות. אני משתמש באמירות האלו פשוט בתור משהו שיתחיל את הדיון, לא מעבר לכך.
הרכב ירד כרגע למקצה שיפורים
יצור זנב חדש והעברת טנק הדלק יותר אחורה כדי לקבל יותר משקל
על הגלגלים האחורייםאתה ער לכך שיותר משקל מאחור םירושו בעיקר יותר זריקת זנב והחלקות???חלוקת משקל אחורית יותר פירושה בעיקר יותר אחיזה לגלגלים האחוריים, בתאוצה, בבלימה ובסיבוב, ונראה שבמקרה זה בכיוון הנכון.מכאן אתחיל להסביר איך אני רואה את עניין חלוקת המשקל.המשקל היחיד שדרוש לגלגלים האחוריים הוא המשקל אשר יקנה להם מספיק לחץ ומספיק אחיזה בכדי לא ל"פרפר" ולאבד כמה שפחות כוח בתהליך התאוצה.
חלוקת משקל היא ענין אחר לגמרי, והיא נוגעת ישירות להתנהגותו הדינאמית של הרכב, בעיקר בסיבובים.
עודף משקל מאחור(בעיקר כאשר יש די משקל מקדימה) יכול להביא לרכב בלתי נשלט ולהיגוי יתר חריף.
הסוגיות די קרובות/דומות אבל אין לבלבל ביניהן ולדאוג רק לחלוקת משקל כאילו היא הבעיה אשר תוצאתה הינה יצירת אחיזה לגלגלים המניעים.
לכן, לאחר שהתמלאה הדרישה למספיק משקל על הסרן המניע(בין קדמי ובין אחורי), צריך לטפל בסוגיית חלוקת המשקל, על מנת ליצור רכב שהתנהגותו בסיבובים טובה ככל שנית
קודם כל, מהי מבחינתי חלוקת משקל... ברמת הפשטה ראשונה, שהיא זאת שאנחנו דנים בה בפורום 95% מהזמן, הרכב כולו מאופיין בצורה ברורה: מסה כוללת (מספר) מיקום נקודת כובד (נקודה אחת איפשהו במרכז הרכב), ובמומנטי אינרציה פולאריים (זה כבר קצת יותר מורכב להסבר מתמטי, אבל המשמעות אינטואיטיבית - עד כמה המסה מרוכזת קרוב למרכז הכובד או מפוזרת הרחק ממנו - עד כמה הרכב "קומפקטי", או "צפוף", או לחלופין "חלול").
ברמת הפשטה שנייה, אנחנו גם מחלקים את המסה למוקפצת ובלתי מוקפצת.
נחזור לרמה הראשונה, של הרכב כחטיבה אחת. כאן יש כמה עקרונות אוניברסליים שמנחים אותי כשאני מתכנן רכב מרוץ.
1. משקל כללי נמוך ככל שאפשר - קריא משקל המינימום שבתקנות. אם אין, אז כמה שפחות. משקל נוצר מעצמו, כמו שומן בגוף. יש לו נטייה להצטבר, וצריך להלחם בו במודע, כל הזמן, כדי להגיע למשהו סביר. למשקל בפני עצמו אין תועלת - וההסבר פשוט. באותה מידה שהוא תורם לאחיזה - במונה של המשוואה - הוא מתנגד לתנועה - במכנה. ולכן הוא תמיד מתבטל. תוספת כללית של משקל לרכב, ללא שינוי מיקום מרכז הכובד (="חלוקת המשקל") פשוט תגרום ליחס משקל הספק הכללי להיות גרוע יותר והרכב יאיץ לאט יותר. ולהיפך, חסכון כללי במשקל יביא לרכב זריז יותר. עובדה שגם למכונית מרוץ על שלט רחוק ששוקלת קילוגרמים בודדים יש אחיזה כדי להאיץ את עצמה מצויין, בדיוק כמו מכונית ששוקלת מאות ואלפי קילוגרמים.
2. מיקום מרכז כובד בציר Y: מרכז הכובד צריך במרכז הרכב, לא ימינה ולא שמאלה - נשמע ברור מאליו, אבל חשוב לשים לב. רכב שרוצים שיתנהג זהה לשני הצדדים צריך להבנות סימטרי. אם מתחילים להסיט מכלולים מצד לצד התכנון הופך למסובך ודורש הקפדה. דוגמא טובה זה הטנדרים למסלול סגור סטייל CORR, שהם רכבי שטח שנדרשת מהם התנהגות טובה בפניות, יותר מאשר מרוצי מדבר, והן בנויים לנהג בודד עם מנוע לצידו. לא פשוט לאזן את המכוניות האלו.
3. מיקום מרכז הכובד בציר Z: צריך להיות נמוך כמה שיותר. שוב, נשמע ברור מאליו. אבל מה לעשות, מתנגש עם כל מיני אילוצים אחרים, ובראשם העובדה שאנחנו צריכים מרווח גחון ומהלך מתלים ברכב שטח. עוד אילוץ משמעותי הוא שיש ברכב בני אדם, שצריכים לשבת בצורה נוחה, שצריך להיות להם שדה ראייה יעיל, וצריך להגן עליהם.
4. מיקום מרכז הכובד בציר X: או, זה לב העניין ברוב רובם של הדיונים כאן בפורום. הרצוי - הרכב האידיאלי הוא, כנראה, סימטרי גם בציר X. מרכז הכובד שלו יהיה פונקט במרכז בסיס הגלגלים, הכי נמוך שאפשר, כל המסה מרוכזת במרכז הרכב, והוא כמובן בעל הנעה 4X4. (וזה כנראה עונה לשאלה על מרכז הכובד של האדון ג.ש). הבעייה מסתבכת כשאנחנו מדברים על כלי רכב שהם בעלי הנעה אחורית בלבד, ושבמערכת ההנעה שלהם היא כזאת שנמצאת לפנים - כי הם בבסיס טנדרים, רכבים שנועדו לסחוב מטען.
לטנדרים יש בעייה ידועה של "חוסר משקל מאחורה". ככה בונים אותם, כדי ש1000 ק"ג מטען יאזנו אותם. כשאין להם משקל מאחורה, חסרה להם אחיזה מאחורה ביחס לקדימה (עוד לא דיברנו על נוחות, שקשורה לעניין יחס משקל מוקפץ ולא מוקפץ). בניגוד למה שנאמר בציטוט לעיל, אין מספר מסויים של קילוגרמים שמספיק. מה שחשוב הוא היחס, אוחלוקת המשקל. 500 קילוגרם על הסרן האחורי לעומת 500 קילוגרם על הקדמי, שונים לגמרי מ500 על האחורי ו1500 על הקדמי. הרי האחיזה אינה אבסולוטית, היא ביחס להתנגדות, למה שהיא צריכה להניעה קדימה, וזה כולל את מסת כל הרכב.
לכן, לשיטתי, ואני כאן חולק על מה שברוך כתבה, אין משמעות לכמות האבסולוטית של קילוגרמים על הסרן האחורי - אלא ליחס בין הקדמי לאחורי, או במילים אחרות, לחלוקת המשקל.
בטנדר ריק, חלוקת המשקל קדמית באופן טבעי. סביבות 60% קדימה, נניח. הרכב נוסע, ללא ספק, אבל הוא יסע יותר טוב - קריא, יאבד אחיזה יותר מאוחר, ולכן יאיץ יותר מהר וזה מה שחשוב ברכב מרוץ - אם חלוקת המשקל תהפוך להיות אחורית יותר. להוסיף משקל על הסרן האחורי - משקל מת - זו דרך שתעזור, אבל תפגע בביצועים הכלליים. הדרך הנכונה היא להעביר משקל, מה שאפשר, אחורה, ולהוריד משקל, מה שאפשר, מקדימה. זה משהו אינטואיטיבי, שברור שצריך לעשות, אבל צריך לכתוב ולהדגיש כי מהסתכלות על הרכבים שנבנים פה זה לא מודגש. זה אומר שצריך לבנות תת שלדה אחורית, זנב שיסע עומס מעבר לסרן האחורי (לא מספיק מעל הסרן האחורי). וצריך להעביר לשם את מה שאפשר - גלגלים ספייר כמובן, אבל בראש ובראשונה מיכל דלק, וכל דבר נוסף שפרקטי. מצבר. רדיאטורים... ומצד שני צריך לחסוך משקל מקדימה. כנפיים, מכסה מנוע, שמשה קדמית, פח וזכוכית מיותרים. לקחת את המנוע אחורה בכמה ס"מ. להקטין פגוש קדמי למינימום הנדרש. וכן הלאה.
ברכב עם תצורה של מנוע V8 או V6 , גיר אוטומטי וסרן אחורי, קשה להגיע אפילו ל50-50. ברור שהסונומה שבתמונה לא שם, ולכן כל שינוי שיקרב אותה לחלוקה מאוזנת הוא בכיוון הנכון. השאלה הבאה היא מה מעבר ל50-50. כאן זה כבר נושא פתוח יותר. רכב 2X4 הוא לא סימטרי מטבעו, והגיוני לחשוב שחלוקת המשקל צריכה להיות במידת מה אחורית. והסיבות שוב ידועות - אנחנו כן בשטח, יש דיונות, יש חולות, אזורים בהם הסרן הקדמי מתחפר ורק האחורי תורם להנעה ובאזורים האלו יש יתרון מובהק לחלוקת משקל אחורית. מצד שני חלוקת משקל אחורית גורמת לרכב עם נטייה מובנית לתת-היגוי (החלקה של הקדמיים, ההפך מזריקת זנב). בשבילים עם אחיזה טובה ופיתולים, אנחנו כן רוצים רכב כמה שיותר ניטראלי, כמו מכונית מרוץ לאספלט, והמאפיין מספר אחד של מכונית ניטראלית זה חלוקת משקל סימטרית.
אז האם לטנדר מרוץ כמו הסונומה הנ"ל או כמו טרופי-טראק למיניהם צריך להיות חלוקת משקל מאוזנת בדיוק, או אחורית, וכמה אחורית? 2%, 5%, 10%, יותר? - זו באמת שאלה פתוחה, כי מה שטוב לבאחה רוחמה הוא כנראה 50-50, ומה שטוב לבאחה הקפות בצאלים או לקפיצות ראווה הוא אולי 60% אחורה... אז צריך למצוא את הפשרה הנכונה.
מה שבטוח הוא, שצריך להתאמץ כדי להביא טנדר מרוץ בכלל לאזור החלוקה המאוזנת של 50-50, בוודאי כמו הסונומה הנ"ל, וזה אומר להתחיל דיאטה מרוכזת כללית, ולהעביר מה שאפשר כמה שיותר אחורה.
ברוך, בשתי המכוניות שבנה , הציג גישה מעניינת - להאריך את בסיס הגלגלים. כאשר הרכב ארוך יותר, ביחס למכלולים נתונים, אפשר למרכז אותם באמת - מנוע, גיר, נהג ונוסע וכלוב התהפכות, מיכל דלק - הכל באמת מרוכז במרכז הרכב, גלגלים שלוחים קדימה ואחורה. ואז חלוקת המשקל באמת מאוזנת, וגם קל לשחק איתה לכאן או לכאן. אבל, מומנטי האינרציה גדולים - כי שלוחות הסרנים התרחקו, והמרחקים הם בריבוע... והרכב כולו בסך הכל גדול וכבד יותר - יותר ברזל נדרש. זה מתכון לגיטימי, אם כי לא לטעמי. התוצאות בשטח יקבעו האם הגישה הזאת מועילה.
נעבור לרמת ההפשטה הבא - נחלק את המסה של הרכב למשקל מוקפץ ובלתי מוקפץ. גם כאן העקרון התיאורטי ברור. כמו שהמשקל הכללי צריך להיות כמה שיותר קטן, על אחת כמה וכמה המשקל הבלתי מוקפץ צריך להיות קטן. אבל בתצורת הטנדר/טרופי-טראק יש בעייה עקרונית - משתמשים בסרן חי, והחיה הזאת מטבעה שוקלת המון. סרנים חיים לא נבנו למכוניות מרוץ, הם נבנו למשאיות קלות, והם שוקלים בהתאם. מה עושים? משקיעים בלבנות את הסרן קל כמה שיותר מצד אחד (ואפשר לעשות הרבה - אבל זה עולה כסף. בפרויקט של סרטינה למשל לא עשינו מספיק, הסרן שם הוא ברירת מחדל ועקב אכילס של הרכב), ולשפר את היחס מוקפץ-בלתי-מוקפץ על הסרן האחורי כמה שיותר. אבל לא על ידי הוספת משקל מלאכותית - אלא שוב, על ידי העברת משקל אחורה. וזה עוד אחד מהשיקולים שגורמים להעדיף, בתצורה הזאת של טנדר מרוץ, חלוקת משקל אחורית יותר, שתייצר איכות נסיעה טובה יותר, גם על חשבון ביצועי הפנייה. חוזרים לאותו מקום מכיוון אחר.
עד כאן החסרונות של תצורת הטנדר/טרופי-טראק... זו לא הדרך התיאורטית הנכונה לבנות מכונית מרוץ (אפרופו תיאוריה ומעשה). אבל יש לה שתי יתרונות - אחד בא לידי ביטוי באמריקה - כשרוצים להעביר לאדמה 700-800 כ"ס, זה הכי טוב ואמין שיש בתקציב שהוא לא מליוני דולרים.
השני בא לידי ביטוי בישראל - גם בשביל להעביר +300 כ"ס, שזה המגרש שעליו אנחנו משחקים, אין לנו ברירה, כי אין לנו את התקציב או הרצון להשקיע במכלולי העברה של רכב מרוץ, בטרנסאקסל אמיתי. בלי טרסאקסל מרוצים אמיתי, אני חושש שאין תקומה לבאגים בישראל, שמכל בחינה אחרת הן התצורה הנכונה לדעתי עבור סוג המרוצים שלנו. נשארנו עם שתי תצורות - 4X4 מבוסס מיצובישי, שמתוח עד הקצה פחות או יותר במכוניות של הלל, גל, ודרור כהן. ותצורת הטרופי טראק שמסיבות ברורות קוסמת לכולנו - עידו, איציק מיני, ברוך, אני, ורבים מהבונים החופשיים כאן...
айерйч 5 | в'йф CJ-7 1979 | дйймчс 2015
дйе: в'йф XJ ц'шечй 1994| дйймчс 2008| дйймчс 1997 | в'йф CJ-8 1989 | соешай 1988
1- Thumbs up тм дйежод.
2- арй зещб щлгай мдесйу мгйеп (ае мрдм гйеп рфшг) вн тм "дчйрийчд" щм дчфйцд (бсефе щм йен, шеб гйерй змечъ дощчм дйе сбйб чфйцеъ ерзйъеъ емае гееча дтбшъ лз ).
одшещн щмй, фд ъзещеъ дбип дйе щзчп тег йеъш ощотеъй ;-)
арй зещб млъеб мк щътщд зйфещ ае ъощйк аъ дгйеп дба...
http://www.jeepolog.com/forums/showthread.php?t=39148
жд щдййъ боймеайн жд ма ъйшех.
асу.
"scars are tattoos with better stories"
айп ълрйъ. зййн. рчегд.
дчофш - VW TYPE 2 1978 | диргш - дйймчс 2008
*** ддегтд ртшлд. айп сйбд аойъйъ мции ъвебд щмод ***
рошег аъд тещд сми олм дръерйн блм шлб йщ ошлж лебг ежаъ дщамд дтчшйъ айфе деа роца чгйод азешд ае баоцт. ейщ змечъ ощчм щжд тм дчшчт ежд гбш азш аме чщешйн млез дорйт аъ дшлб щдеа 2X4 ае 4X4 .
מרכז כובד - Center of Mass - הוא מונח הנדסי עם הגדרה ברורה מאד, הוא מוגדר על ידי שלוש קואורדינטות ביחס לגוף שהוא מאפיין, במקרה שלנו המכונית כולה, כחטיבה אחת. ההגדרה המילונאית אם היא מעניינת אותך - http://en.wikipedia.org/wiki/Center_of_mass
"חלוקת משקל" זה מונח לא חד משמעי. למען הסדר הטוב, בוא נסכים על המשמעות שלו בדיון הזה וברוב הדיונים בסגנון. הוא מתאר את אחת משלוש הקואורדינטות של מרכז הכובד של הרכב ביחס למישור מרכז הרכב (יותר נכון, אמצע בסיס הגלגלים). כלומר:
"חלוקת משקל" = מה המרחק, באחוזים מתוך אורך בסיס הגלגלים, בין מרכז הכובד למישור מרכז הרכב?
דוגמא: ברכב שהמרחק בין הסרן הקדמי והאחורי הוא 3.00 מטרים, ומרכז הכובד נמצא במרחק 1.20 מטר מאחורי הגלגלים הקדמיים, חלוקת המשקל היא 60% קדמית.
חלוקת המשקל לא אומרת דבר על גובה מרכז הכובד, או על מיקומו ביחס למישור ימין/שמאל של הרכב (ברוב המקרים אנחנו מניחים שהרכב סימטרי ימין שמאל).
айерйч 5 | в'йф CJ-7 1979 | дйймчс 2015
дйе: в'йф XJ ц'шечй 1994| дйймчс 2008| дйймчс 1997 | в'йф CJ-8 1989 | соешай 1988
*** ההודעה נערכה. אין סיבה אמיתית לצטט תגובה שלמה ***
מסכים אתך לגבי חלוקת המשקל כאשר מישור היחוס שלנו שהוא חייב ליהות גובה מרכז הגלגלים מהרצפה ואת מרכז הכובד צריך לחשב לפי גובה המנוע ומיקומויחסית למישור היחוס גובה מיכל הדלק וכל שאר המכלולים או שאפשר לשנות את מישור היחוסולחשב אחרת בכל מקרה מרכז הכובד אחראי ליציבות הרכב והמרחק שלו מהגלגלים משפיע מאוד על יציבות הרכב.וגם בזמן קפיצה.
תודה לנמרוד על סיכום הדברים המענין והממצה, כרגיל.
הגם שרוב הדברים ברורים, ידועים ומוסכמים, קשה לי להסכים בשתי נקודות:-
האחת, שאין משמעות למשקל, פרט לכך שצריך לרדת למינימום האפשרי, ולכן כל הממעיט הרי זה משובח;
והשניה שחזות הכל היא בחלוקת המשקל, דהיינו היכן ממוקם מרכז הכובד של הרכב על המישור האורכי(כלומר בלי קשר לגובה מרכז הכובד).
לעניות דעתי, מדובר בשני ענינים שונים עם משמעויות שונות, כאשר הראשון מתייחס יותר לנושא האחיזה שהסרן המניע ברכב מסוגל לייצר ואילו השני מתייחס בעיקר להתנהגותו הדינאמית של הרכב, כלומר לסוגיה של התמודדות הרכב עם מצבים של פניות, סיבובים וכמובן האטה והאצה בפניות.
קל לי לדמיין רכב עם חלוקת משקל מעולה לצורך יצירת אחיזה טובה בגלגלים המניעים והתנהגות דינאמית גרועה ולהיפך - רכב עם חלוקת משקל אידיאלית של 50/50 למשל, אבל עם אחיזה גרועה שמונעת ממנו לייצר דינאמית התנהגות טובה.
הדוגמא של רכב על שלט איננה רלבנטית, משום ששם יש קורלציה בין גודל הגלגל, הספק המנוע ושאר הנתונים הרלבנטיים. הרי אי אפשר להעלות על הדעת שהרכב שלט הזה יוכל לזוז בכלל עם מנוע של 50 כ"ס ו/או גלגל של הונדה סיויק, נכון?
השאלה היא אחרת לגמרי - כאשר בוחנים רכב שנתוניו נמצאים בתוך ה"קונצנזוס", כלומר בתוך הטווחים הידועים והמוכרים של - הנעה 4X4 או 4X2, הספק מנוע, גודל גלגל, משקל מוקפץ ומשקל לא מוקפץ, מהלך מתלה וסוג המתלה, ועם חלוקת משקל הגיונית כלשהי, היכן מונח האופטימום?
לטענת נמרוד, הרי שכל הנתונים הללו לא מענינים או לא רלבנטיים, והכלל היחיד החל כאן הוא שיש להגיע לחלוקת משקל נכונה לאותו רכב(כפוף לסוג ההנעה) וכל השאר יפול למקום מעצמו.
לדעתי, יש אופטימום המורכב משקלול כל הגורמים הללו, כולל משקל "נכון"(וכן, לדעתי יש דבר כזה שהוא שונה מרכב לרכב והוא בהחלט לא "המינימום האפשרי" כטענת נמרוד), וכולל חלוקה של אותו המשקל הנכון.
בלי קשר לתקנוני מירוץ(שהם כידוע עדיין לא חלק מחוקי הפיסיקה...), ברור לחלוטין, למשל, שרכב ראלי רייד(לא סתם הדגשתי, וההסבר בהמשך) 4X2 עם גלגל "35 +מנוע המספק 750 סוסים +מתלים ארוכי מהלך, השוקל בסה"כ 400ק"ג לא יוכל למצות את הפוטנציאל שלו, וזאת אך ורק בשל משקלו הנמוך מידי, אשר יגרום באופן ישיר לאי ניצול מלא של מערכת המתלים והבולמים, להעדר אחיזה מספקת ולהעדר יכולת להעביר את ההספק הגדול הזה לקרקע.
כלומר, יש למשקל בפני עצמו משמעות, והיא לאו דוקא קשורה לחלוקת המשקל - הרכב הנ"ל, יתפקד מעט יותר טוב בחלוקה של 70/30 לטובת הגלגלים המניעים וקצת פחות טוב בחלוקה של למשל 50/50.
למה הדגשתי רכב ראלי רייד?
בשל אחד הגורמים המשמעותיים ביותר המרכיבים את המשוואה הכוללת המייצגת רכב מירוץ אופטימאלי, והוא כמובן סוג המשטח עליו נע הרכב.
אין דין משטח אספלט עם צמיג מתאים להקניית אחיזה מעולה עם מקדם של 1 או קרוב לכך, כדין חול או כורכר עם צמיג שטח, שם החיכוך זעום והאחיזה די תיאורטית.
אם רוצים לעשות מעשה שלא ייעשה ולנסח כלל אצבע לתכנון רכב מירוץ, אי אפשר לעשות זאת ללא התייחסות ראשונה וקודמת לכל, של סוג המשטח עליו נע הרכב.
אם היו שואלים אותי איך הייתי מנסח את אותו כלל אצבע, הייתי אומר כך:
לרכב מירוץ אספלט, בו כאמור האחיזה היא ברמה הגבוהה ביותר:-
1. כמה שיותר קל, הכי קל שרק אפשר. למה? כי האחיזה קיימת גם במשקל זבוב, אבל יכולת התמרון במשקל נמוך משתפרת פלאים ככל שהרכב קל יותר(כוחות ההתמדה וכו').
2. גלגל קטן ככל שהתכנון וחישובי המהירויות מאפשרים.
3. מהלך מתלה קצר ומוגבל ככל שניתן.
4. מנוע חזק ככל שהמגבלות מאפשרות.
וכל זה למה? כי המשטח עליו נע הרכב הוא חלק וללא הפרעות, והאחיזה בו מצויינת.
ולרכב מירוצי מדבר:-
1. גלגל גדול ככל שניתן במסגרת הנוחיות והסבירות.
2. מהלך מתלה גדול ככל שניתן.
3. מנוע חזק ככל שניתן.
4. משקל מתאים אשר יאפשר הן אחיזה יותר טובה והן חלוקה אשר תתאים להתנהגות דינאמית הולמת, וכן יאפשר להוציא מהמתלים את המאכסימום. רכב קל מאד לא יוכל ליצור מספיק לחץ על הגלגלים ולא יאפשר למתלה לנצל את כל המהלך שלו באופן יעיל, אם בכלל, בעיקר בבאמפים ומהמורות קשות.
כלומר - המחלוקת שלי עם נמרוד איננה כללית, אלא לענין רכב הנע על משטח קשה ורע, עם הפרעות משמעותיות ועם אחיזה גרועה.
אני חושב שאני מבין למה נמרוד אומר את מה שהוא אומר - מהנדסים, בעיקר בארץ, אם הם כבר נוגעים בהכשרתם בכלי רכב ורכבי מירוץ, הם מתייחסים לכלי אספלט, פורמולות, כלי כביש וכו', ושם הכללים ברורים. באופן אוטומאטי הם מיישמים את הידע הרלבנטי לכלי אספלט גם לכי מדבר ומשטחים רעים, ואני סבור שזה שורש הטעות.
רכב מירוצי מדבר בסגנון אמריקאי, כגון טרופי טראק, איננו יכול לנצל את יכולתו בשום פנים ואופן אם משקלו יהיה נמוך מידי, ולא בכדי - כמו שכבר טענתי לא פעם ולא פעמיים - לא תמצא בארה"ב אף כלי אחד כזה, אשר משקלו יורד מ2.5 טון. זה לא שאי אפשר בטכנולוגיות של היום לבנות טרופי טראק השוקל 1500 או 1700 ק"ג, ועובדה היא שהאמריקאים, אבות מירוצי המדבר, בונים כלים כבדים משמעותית, ומעדיפים ל"פצות" על המשקל בכוחות סוס.
ןתחשבו על זה....
שבת שלום ומבורך.
длм щиейеъ
рошег ,рлеп оаег!!! митой рсзъ йфд ерлеп, мчзъ бзщбеп ерйъзъ рлеп аъ ошбйъ дфчиешйн дощфйтйн тм дърдвеъ дшлб бошецй догбш. бшек бъщебъе, мошеъ 2 ддсъййвейеъ, шч озжч аъ гбшйк. огбшйк вн бшеш мод брййъ шлб тн ошеез сшрйн вгем йеъш, йсбем фзеъ осиййъ ошлж длебг (оошлже) оащш шлб чцш йеъш. ма чм мбреъ шлб тн ошлж лебг бгйеч баоцт, щйдйд чеофчий, чм езжч.
תוספת קטנה להודעה הנ"ל, הנוגעת למשקל מוקפץ מול לא מוקפץ -
רכב מירוצי מדבר הוא בהכרח בעל משקל לא מוקפץ גדול, הנובע משתי סיבות.
הסיבה האחת, היא שהמכלולים הדרושים להנעת גלגל מתאים בכוח מתאים, הם כבדים. סרן אחורי כזה יהיה כבד מאד, וכפי שכתב אחד המתכננים היותר טובים של רכבי מירוץ מדבר בארה"ב באחת ההתכתבויות עימו בפורום RDC, הרי גם שם עם כל הבניה המיוחדת, מכלול שלם כזה של סרן אחורי לא ישקול פחות מ400 ק"ג!!!
כך גם נאבות קדמיות, מכלולי ברקס, משולשים תחתונים ועליונים, וכו' וכו'.
כך גם הגלגלים. גלגלי "37 - "39.5 שוקלים לא פחות מ50 עד 60 ק"ג האחד, וזה אומר בלי קשר לשאר המרכיבים, לא פחות מ250 ק"ג רק של גלגלים שהם כמובן לא מוקפצים!
והסיבה השניה, היא שהמכלולים הללו חייבים להיות מאד חזקים אם הם צריכים לעמוד בעומסי מירוץ בשטח מדברי קשה.
לכן, מדובר בכל מקרה ברכבים שמרכיב המשקל הלא מוקפץ שלהם הוא גבוה מאד.
ועכשיו, נכנס לתמונה הנושא של היחס שבין המשקל המוקפץ ללא מוקפץ. המוסכמה היא שרכב שמשקלו הלא מוקפץ גבוה הוא לא אידיאלי, אבל רכב כזה שהיחס אצלו בין מוקפץ ללא מוקפץ הוא נמוך, יתנהג רע מאד בשטח.
והתוצאה היא, שכאשר משקל לא מוקפץ גבוה הוא נתון(בגלל אותם רכיבים כבדים וחזקים), חייבים לאזן אותו ע"י משקל מוקפץ גבוה שיוכל לאזן את התנהגות הרכב.
אינטואיטיבית, קל לדמיין סוג סרנים כבדים עם גלגלים גדולים השוקלים 700 ק"ג לפחות, ומעליהם משקל מוקפץ זהה או אפילו כפול, בכדי להבין שהרכב הזה יהיה בלתי נשלט או לפחות חסר סיכוי להגיע לביצועים טובים, לא כל שכן למקומות ראשונים.
האמירה שלי למעלה, לפיה יש צורך במשקל מספיק בכדי לייצר לחץ לאחיזה ולהתנהגות דינאמית טובה, היא במילים אחרות ההכרח לשמור על יחס מתאים בין המוקפץ ללא מוקפץ.
תארו לעצמכם סרן כזה עולה ויורד בעוצמה במדבר, כאשר מעליו יושב משקל זבוב שאין בו כדי לייצר מספיק לחץ, מספיק אחיזה וגם אין בו כדי להוציא מהמתלים את הפוטנציאל שלהם. קל לדמיין שהמכלול הזה יזרוק את הרכב למעלה במקום שהרכב יוכל לרסן את תנועת המכלול, ע"י שימוש מלא ביכולת המתלים.
длм щиейеъ
бощчм алп айп ъетмъ; жд аемй ревг аъ дайриеайцйд, абм гбшйн шбйн бфйжйчд ревгйн аъ дайриеайцйд дбсйсйъ щмре. чз олерйъ лмщдй, ъп вж; йщ вбем мъаецд - бшвт осейн аъд лбш ма оайх одш йеъш, ама оабг азйжд; ъесйу тег ощчм, алп ъелм мъъ йеъш вж мфрй айбег дазйжд; абм дшлб ма йайх одш йеъш - лй дощчм щдесфъ, щдвгйм аъ дазйжд оцг азг, двгйм вн аъ ддървгеъ мъретд оцг щрй. дощчм оъбим ощрй цйгй дощееад.
мтеоъ жаъ, ан ъочн аъ дощчм азшъ бъек дшлб лк щйдйд бочен йтйм йеъш обзйръ ощчм тм двмвмйн дорйтйн - лп ъвгйм аъ дъаецд.
ощчм деа дозйш щаъд рамх мщмн тм зежч обрй, жд длм. "лм доотйи бощчм дшй жд ощебз" бтчшеп, рлеп, мвбй шлб ошех, олм сев, ъойг... абм ой щоотйи огй, осълп бобрд змщ огй щйщбш. йщ овбмеъ отщйеъ мощчм роек, йщ вбем мод щълреп злн йлем мтщеъ лм тег зеошй двмн дн фмгд еамеойрйен. афщш мдешйг тег дшбд йеъш ощчм ботбш мзеошй вмн еилремевйеъ ййцеш оъчгоеъ йеъш; абм аж аъ од щзеслйн бощчм ощмойн блсу. айп ашезеъ зйрн.
арй аощйк мдътчщ айък тм дрчегд джаъ, тг щйфем мк йен азг дасйоеп, лй йщ мд ощотеъ оаг отщйъ. лм тег аъд оътчщ ма мдлйш бд, аъд щйн щрй цйрешеъ ошеълйн азг мщрй айфд щазг осфйч; аъд берд чйш ащ ае гефп ошеълъ офмгд тбд айфд щзъйлъ фз амеойрйен ае афйме фмсийч дйе тещеъ аъ аеъд дтбегд; ема зсшеъ тег гевоаеъ мощчм фщеи ойеъш. беегай щтн овбмеъ дъчцйб щмре ма огебш тм одфлд, абм бочен щдшлб щмк йщчем 2.4 иеп деа йщчем 2.1, ае 2.0, бмй мщмн щен озйш бзежч ае блм оебп азш - деа йлем мдйеъ фщеи чм йеъш, ейдйд шлб одйш йеъш, рчегд, еже лм доишд бшлб ошех.
аъ жд ма лъбъй емжд ма дълееръй. змечъ ощчм, беегай щайрд зжеъ длм - дйа фщеи реща дгйеп - жд лъеб блеъшъ... емвбй вебд ошлж длебг, лъбъй бфшещ - деа цшйк мдйеъ роек ллм щафщш. тг лгй лк фщеи, ебшеш оамйе, щайп тм жд гйеп. лщарзре огбшйн боймйн арзре реийн мфщи аъ дгбшйн еозмчйн змечд омалеъйъ м"змечъ ощчм" бцйш X е"вебд ошлж лебг" бцйш Y, лщбфетм огебш тм ощде ъмъ ойогй. ълреп ооезщб лоебп оаг тежш мшаеъ аъ дтрййп лое щдеа, трййп ошзбй, ъмъ ойогй. доцйаеъ озййбъ мдъфщш - дан тгйу мочн аъ доцбш роек ебошлж дшлб ае ъмей отбш мцйш дазешй, вбед йеъш?лоебп щайп ъщебд зг ощотйъ, дшй ан дййъд лм долерйеъ дйе ршаеъ аеъе гбш ема дйд тм од мрдм гйеп.едщрйд щзжеъ длм дйа бзмечъ дощчм, гдййре дйлп ооечн ошлж длебг щм дшлб тм дойщеш даешлй(лмеош бмй чщш мвебд ошлж длебг).
айерйч 5 | в'йф CJ-7 1979 | дйймчс 2015
дйе: в'йф XJ ц'шечй 1994| дйймчс 2008| дйймчс 1997 | в'йф CJ-8 1989 | соешай 1988
бшек,
арй арсд мзгг аъ даойшд щм рошег.
йлем мдйеъ щъесфъ дощчм ъщфш аъ дазйжд абм щлшк йца бдфсг?
дан йщ оцб щтм оръ мщфш аъ дазйжд, аъд цшйк мдесйу лм лк дшбд ощчм, щск дъаецд йчип?
ллм щаъд овгйм аъ дощчм, дазйжд ощъфшъ, абм вн длез щаъд цшйк мдфтйм (т"о мдайх баеъд одйшеъ) вгм, дан йщ оцб (ъмей бочгн дзйлек?), щбе ъесфъ дазйжд (лъецад одвйгем бощчм) ъдйд чирд одъесфъ дргшщъ блез (т"о мщоеш тм аеъд ъаецд тн ощчм вгем йеъш)?
ррсд мгоййп очшд щм очгн зйлек роек (чшз \ бех), ллм щресйу ощчм, мъфйсък - ъойг, ошзч дбмйод йчип! жд ршад мк двйерй? (арй очеед щаъд ослйн айъй щмцешк дфщиеъ бмйод же ъаецд щмймйъ ебвгем дн оърдвйн аеъе дгбш).
дан аъд йлем мчои аъ ддсбш щмк мосфшйн? мазежйн???
ърсд мзщеб базежйн, ъесфъ щм 5% бощчм ? лод жд ощфш базйжд? (бдътмн ощчйтд щм двмвм еле), 5% бощчм оесйфйн 5% азйжд, рлеп?
елод жд вешт бъаецд(ъесфъ дощчм)? йщ мре 5% йеъш лез (азйжд), абм йщ мре вн 5% йеъш ощчм, емлп т"о мдайх аеъе гбш, цшйк вн 5% йеъш лез, абм же бгйеч дъесфъ щчйбмре, аж ????
рйошег "вймд аъ дсег" щм дцйоцен щм дощееаеъ ("баеъд ойгд щдеа ъешн мазйжд - боерд щм дощееад - деа оървг мъретд - болрд.").
боймйн азшеъ, мошеъ щмфй ъзещеъ дбип дшащерйеъ , йщ оцб мъщебеъ зйебйеъ мщамеъ щмй, даоъ дфйжчмйъ аеошъ азшъ - од щъесйу мазйжд, ъфсйг бъесфъ длз дргшщ (тбеш ъесфъ дощчм).
тг лап фйжйчд идешд, ой лап гтъй (ейщ мй шчт бдргсд абм ма шлб):
бсефе щм йен аъд цшйк мщаеу мощчм дойромй щйлем мщаъ аъ дтеосйн едгмч щаъд цшйк.
вн ан бреща дазйжд тег йщ мк сфчеъ, ъзщеб тм азйжд бфрйеъ? теосйн тм олмемйн (айжд азеж одъчмеъ бойшецйн дазшерйн жд вжйшеъ ещбшй оаох щм олмемй дртд)?
ан дййъд йлем мбреъ шлб оийирйен ечшбеп (ае айжд зеошйн ачжеийн азшйн), жд дйд тгйу тм дчййн (мфзеъ ъслйн айъй щжд ма ма озмйг лое бшжм).
ае.чй. еарй ма оълееп мдрйз тг щацмк, рошег(евн ацмк жйе) йцрз ме дасйоеп
аъд щбей бтрйп дчйжеж бйп оерд молрд, еайп млк бсйс щм оощ, олйееп щзжеъ длм ацмк дйа дъаецд. тебгд дйа щтм ощчм афщш мфцеъ бл"с етег тебгд дйа щдазйжд дйа ъемгд щм зйлек щдеа ъемгд щм ощчм.
айп щен бтйд мфцеъ тм ощчм бл"с, ежд бгйеч од щтещйн ббазд.
абм, отбш маоеш мтйм, аъд щеб ещеб оътмн орещайн зщебйн азшйн, лвеп йзс оечфх/ма оечфх елп тбегъ оъмйн, еарй ма йегт мод.
тбегъ доъмд чщешд дгечеъ(ан лй ма зеффъ) мтрйп йзс доечфх/ма оечфх, еай афщш мдътмн олк.
шлб ойшех деа ма сън ийм щоайи еоайх ама веу щъретъе ремгъ одчщш тн дощиз тмйе деа рт едеа озебш маеъе ощиз(зйлек ещеб зйлек).
лащш дощчм дма оечфх дооецт бишефй ишач(егеойе)деа ма фзеъ о - 600 тг 700 ч"в бочшд диеб, жд йдйд ма рлеп мзсек бощчм баефп щйвшен мйзс ма шцей ащш оцйге йвшен мийфем ма оецмз щм доъмйн бчшчт елъецад олк модйшеъ роелд бсйиеацйеъ бдп шлб тн йзс рлеп, йст дшбд йеъш одш ебаефп дшбд йеъш рщми еобечш.
арй ма зещб щафщш мдъеелз тм жд баоъ, еарй зещб щдгевоа даошйчайъ гй огбшъ бтг тцод.
ан арй цшйк мбзеш бйп шлб дщечм 1200 ч"в ейзс оечфх/ ма оечфх щм 1:2 мбйп шлб дщечм 2400 ч"в тн йзс щм 1:4, абзш мма сфч бщрй бърай щаелм мфцеъ тм дощчм дресу бл"с осфйчйн щйъп мфзеъ аъ аеъе йзс ощчм/бсфч, ешцей йеъш.
жд бгйеч од щчешд бшлбй дбазд двгемйн, щйлемйн мифм бодоешеъ, баофйн езшйцйн лайме дн блмм ма щн.
длм щиейеъ
мцешк дфщиеъ арй орйз, щйщ мй орет тн лез айп сефй, же ма дрчегд, дщамд айжд азеж одлез аъд оцмйз "мосеш" магод? од жд тежш мй щаъд щешу гмч ецойвйн...едлм офшфш??? ан аъд ма оцмйз мдтбйш аъ длз мчшчт, аъд сън ождн аъ даеейш мма ълмйъ :-)
аж ббчщд, бе ърсд мтреъ рчегъйъ мщъй дщамеъ \ гевоаеъ щмй -
дгевоа щм д 5% едбмйод тм чшз.
мъфйсък, еаъд ма осййв аеъд бщен ърай тг тлщйе, ллм щдощчм вгем йеъш дазйжд иебд йеъш! бщамд щмй тм дчшз \ бех, жд аеош зг ощотйъ : ллм щдшлб лбг йеъш, ошзч дбмйод чип!
рлеп ае ма рлеп? ббчщд ъъоегг ан дщамд дже мфрй щаъд мечз аеъй (мщйчемйн рлерйн) щм йзс оечфх ма оечфх. (арй оътчщ, лй збм мбреъ овгм щмн щм дрзеъ, вн ан шебп рлереъ, ан дбсйс щвей).
мвбй дгевоаеъ даошйчайеъ щаъд реъп,дъщебд реша фщеид - бтйчш б US , дшбд йеъш чм ежем моцеа орет зжч йеъш оащш мбреъ бзеошйн "злойн йеъш". мъфйсък (еарй овжйн мщн дзйгег), дшлбйн щмдн дйе цшйлйн мдйеъ бреййн офшефймйн омайн ема змемйндан жд баоъ лк?
жйе, ргод щдлм дъбмбм мк.
фшфешйн еле' щййк мощфзд щм дшбд лез ефзеъ азйжд....
йщ бресу вешн щм цйфд щвн аеъе цшйк мщчмм. щам аъ рошег, деа йелм мсфш мк тм дйен щбе мчзре аъ д 8X8 мрсйтъ обзп шащерд бдш зешщп.
двмвмйн щн фшфше ема дйъд лоти щен азйжд, бвмм щощчм дбдод щдйд 2.9 иеп, дъзмч тм 8 вмвмйн шзбйн. ръре вж, ебшеб джоп двмвмйн ма сйфче аъ дъретд чгйод дгшещд, од щвшн мвмй дйрт мтбег бодйшейеъ емдйтцш, ебсеу мдйщбш. лащш реъшре тн 4 вмвмйн ебсеу тн щрййн, дшлб блмм ма жж!
ръъй вж едвмвмйн, ащш ма дйъд мдн азйжд=ма дйд тмйдн ощчм осфйч, дсъеббе бочен ема гзфе аъ дшлб.
дйтгш азйжд йлем мдйеъ щеед мтегу цйфд, ама щдтрйп джд деа йзсй мощиз тмйе аъд рест - лащш йщ цйфд вгемд тм зем гйерд ае щмв, доцб иеб; елащш дцйфд дйа тм ощиз йеъш чщд тн йеъш азйжд, йщ дзмчд.
млп, ма ъшад 8X8 чм, фщеи ощен щайп гбш лжд евн айп сйбд щйдйд.
лм щиз овт щм цойв зййб мчбм осфйч ощчм/мзх тм оръ мдтбйш аъ длез мшцфд, еан жд ма чешд йщ цйфд = аебгп лез, едтбшъ длез дйа змчйъ бмбг.
ещеб, длм длм ъмей бсев дощиз тмйе рт дшлб, лащш асфми осфч азйжд оцеййръ есебм одмлйн чирйн, вмвмйн чирйн, еощчм лемм роек ллм щъелм мбреъ, еайме шлб шамй шййг дрт тм ощизйн бтмй азйжд бйрерйъ, зййб мщфш аъ дазйжд блм гшк, лемм двгмъ дмзх тм аеъд фйсъ веой аеоммд дотбйшд аъ длез мчшчт.
длм щиейеъ
бшек,
арй ошйн йгйн :-(
дгйеп джд ма демк мщен очен. аъд ъчет бъзещеъ дбип щмк, ма осфч щен осфшйн, рйоечйн фйжйчамйн, еощъощ ббйиеййн лое "фшфешйн еле' щййк мощфзд щм дшбд лез ефзеъ азйжд...." щжд лбш ма ъзещеъ бип жд лбш лаб бип. од жд дшбд лз? од жд фзеъ азйжд? дшбд йзсйъ мод? фзеъ оод??
арй орсд мдйеъ ооечг ещеам щамеъ реша фщеиеъ, еаъд лм джоп оъййзс мосбйб.
аъд аошъ" айп щен бтйд мфцеъ тм ощчм бл"с, ежд бгйеч од щтещйн ббазд." еарй орсд мдтйш щбшеш млемре щайп бтйд мдщйв тег лод л"с, дбтйд айк аъд отбйш аъ жд магод.... аж тм од дбймбем?
абм арй лп щеам аеък, дан аъд йлем мдцйв зйщеб, очешб, тчшерй, ма огеййч щм дъмеъ бйп ощчм дшлб, дзйлек, едлз дгшещ мдайх аеъе.
лм од щарзре орсйн мдвйг мк отевп бсфш азг йшеч - сйшс жйорсчй щтесч болрйчд бсйсйъ.
лм од щъшеейз бдвгмъ дзйлек "ъфсйг" бцешк мйеъш лез (т"о мдайх осд лбгд йеъш баеъд ъаецд)! рчегд!
т"о мтжеш мой щма олйш аъ дресзаеъ, щамъй щамд фщеид, щарй ащоз мщоет аъ гтък. мфй дъаешйд щмк, щрй шлбйн ждйн, азг тоес еазг шйч, дтоес йбмен бошзч чцш йеъш!
арй "оъбмбм" бфшщреъ щм од щаъд аеош? ббчщд ъъчп аеъй.
לא ראיתי שום משוואה או נוסחה אצלך, ואתה ממשיך להתעקש על מה שממילא מוסכם.
אני לא מדבר על הפסד הכוח אלא על נושא אחר לגמרי, שאתה משום מה מתעלם ממנו. קרא מה כתבתי למעלה
וגם כאן
אתה יכול להמשיך להרים ידיים באופן פטרנליסטי ולצטט ספר לימוד תיכוני כזה או אחר, ואתה גם יכול להמשיך להתקע באותה סוגיה שאין לנו עליה ויכוח בנושא תאוצת הרכב, כאילו שרכב מירוץ מדבר הוא רק רכב שמאיץ טוב ונוסע מהר בלי קשר למשקלו המוקפץ והלא מוקפץ ולאופי המתלים שלו, ואתה גם יכול להמשיך ולהתעלם ממה שכתבתי למעלה, כאילו הוא לא קיים, אבל הוא לא יעלם.
ואגב, גם אני קרוב להרים ידיים מהויכוח הזה, מכיוון שלי לפחות יש את היכולת לראות את הדברים שקרו וקורים בשטח מכלים שבניתי ומעשרות סיטואציות שלמדתי את לקחיהן על בשרי, במקום לצטט אמיתות לא רלבנטיות מספרי לימוד.
длм щиейеъ
бшек, тг мощфи джд ма дйд бшеш щдреща оеслн...
ан йлемъ мдешйг 50 чйме одсшп, дййъд оешйг вн 100 чйме одошлб? (бдрзд щафщш мщоеш аъ ошлж длебг бочен дрлеп т"й джжъ ощчм).
дийтерйн щм йзс ощчм оечфх/ощчм ма оечфх ма осъгшйн мй тн мщйн аъ двмвм дшжшеей тм жшетеъ доъмд ...
ддшвщд щмй одгйерйн дайме щаъд безш бгшк дчмд едма длй рлерд щм фъшеп т"й десфъ ощчм (орет вгем йеъш, шлб вгем йеъш, щмгд лбгд йеъш) бочен мдъоегг тн дбтйеъ дчщеъ щм брййъ шлб ошех т"й дргсд рлерд, мъъ аъ дфъшеп дчм бйеъш маесу даймецйн ...
мреща дгйеп, тгйу мджйж ощчм лгй мщреъ аъ ошлж длебг бсереод оащш мдесйу ощчемеъ оазешд.
жйе. ан арй обйп рлеп аъ добеа щм рошег евн аъ дийтеп щм бшек. аъд цегч щшлб тоес йтцеш бошзч вгем йеъш оаеъе шлб шйч. ама од? лащш аъд отойс аъ дшлб бощчм отм дчфйх (оечфх) жд рлеп. аемн ан ъзмч аъ доща еърйз аеъе оъзъ мчфйцй дшлб (ма оечфх). мошеъ щдощчм длемм йдйд вбед йеъш, айрй биез щошзч дтцйшд йвгм, мдфк йчип. аж ан дбръй рлеп жд змч одфейрид.
аж жде, аъд ма обйпдйд мй бшеш щйщ фд сми щмн.
леъшъ дгйеп дйа змечъ ощчм абм рошег дъзйм бдтшд лммйъ :
. ощчм лммй роек ллм щафщш - чшйа ощчм дойрйоен щбъчреъ. ан айп, аж лод щфзеъ. ощчм рецш отцое, лое щеоп бвеу. йщ ме риййд мдцибш, ецшйк мдмзн бе боегт, лм джоп, лгй мдвйт мощде сбйш. мощчм бфрй тцое айп ъетмъ - еддсбш фщеи. баеъд ойгд щдеа ъешн мазйжд - боерд щм дощееад - деа оървг мъретд - болрд. емлп деа ъойг оъбим. .....
бшек орвг, иетп (мфзеъ од щзщбъй тг тлщйе...) щллм щресйу ощчм (едеа аеош аъ жд лаойшд лммйъ мма щен дсъйвеъ), дазйжд (едбйцетйн лъецад олк) йщъфше. боймйн азшеъ, шлб лбг йбмен тм ошзч чцш йеъш![]()
мфрй щрлрсйн мрйъезйн дотрйрйн едоешлбйн щм йзсй ощчм оечфх ема оечфх, одмлй оъмйн, лйееп оъмйн (фъйзд свйшд)....арй рйсйъй мдгвйщ аъ дфйжйчд дбсйсйъ (лфй щрошег цййп аеъд). десфъ ощчм (бфрй тцод) ма ъщфш аъ дбйцетйн.
од щъшеейз базйжд (ощчм йеъш лбг тн аеъе щиз еочгн зйлек, йъп азйжд зжчд йеъш), аъд офсйг босд длбгд йеъш (цшйк йеъш азйжд т"о мдайх \ мбмен ).
млп йщ дбгм тчшерй - рйошег еарй иетрйн щйщ мщаеу мшлб лод щйеъш чм , мтеоъ бшек щоцгг бшлб лбг лгшк ъйлреп \ фъшеп.
ртшк мазшерд тм йгй zivo; 06-12-09 бщтд 00:29. сйбд: typo
айерйч 5 | в'йф CJ-7 1979 | дйймчс 2015
дйе: в'йф XJ ц'шечй 1994| дйймчс 2008| дйймчс 1997 | в'йф CJ-8 1989 | соешай 1988
щоше тм чщш