• Article Detail

    מבחן דרכים: פולאריס RZR 570

    Published on 15-11-12 22:00  Number of Views: 33129  
    הוא אמנם קטן, קל ובעל מנוע צנוע יותר מאחיו הותיק. אבל פולאריס מחזירים את הRZR הבסיסי, מודרני מתמיד, ואנחנו מגלים שהוא הרבה דברים, בינהם כלי מצויין לטיולי שוטטות, והרבה דברים הוא לא - לא כלי למתחילים. מה שהוא בעיקר, זה חזרה למקורות.


    (צילומים: אסף קציר)

    מתעניינים בקומנדר, רייזר, ובעולם רכבי השטח הקלים בכלל? כנסו לפורום טרקטורונים ורכבי שטח קלים, כאן בג'יפולוג.




    סדרת הRZR של פולאריס נראית היום חלק טבעי מנוף השטח, עד שכמעט קשה לזכור שרק לפני שנים בודדות פולאריס הבריקו עם המהפך שעיצב מחדש את חמורי העבודה המשעממים לכלים שכל תכליתם היא פאן.

    ריינג'ר RZR800 המקורי לא ייובא באופן רשמי לישראל, כיוון שאותו דגם בסיסי היה נטול דיפרנציאל אחורי. רוחבו נקבע לחמישים אינץ', המידה המרבית המאפשרת כניסה למסלולי שטח סגורים המוגדרים לאופנועים וטרקטורונים בארה"ב. מהר מאוד גילו חובבי השטח את הפוטנציאל של ה RZR הצנוע, ומערכות המרחיבות את הכלי הקטן ומאריכות את מהלך המתלים צצו בשוק, יחד עם גלגלים גדולים יותר, מייצבים ובולמי מירוץ. פולאריס העדיפו לקחת גם את שוק האפטרמרקט לעצמם, ויצאו לשוק עם גרסת ה S800 המורחבת וספורטיבית, שבה כבר התקינו דיפרנציאל אחורי, ואותה ייבאו לישראל. השנה יצא לשוק גם דגם העל, ה 900, שמראש תוכנן ככלי ספורטיבי מאוד ובכך היה נראה שקו מוצרי ה RZR מתרחק מאוד ממקורותיו.



    אבל לא. פולאריס שומרים על הגחלת ומציגים מחדש את הגרסה הבסיסית, צרה ונטולת דיפרנציאל, עם מנוע חדש ומודרני, שהוא למעשה מחצית - צילינדר אחד - מהמנוע כפול הצילינדרים של ה RZR 900. יחד עם המנוע החדש, שההספק הרשמי שלו הוא, כך נראה, נתון סודי לפחות כמו תכניות ההפצצה של הכור האיראני, מותקן ב RZR 570 גם הגיר המצויין של ה 900, וביחד הם מהווים חטיבת כוח נהדרת, שסביבה תוכננה מחדש כל השלדה האחורית של ה RZR.

    עוד מציגים פולאריס יחד עם המנוע החדש גם המון שיפורים קטנים ונדרשים - כמו מיקום יעיל יותר של פתח היניקה, מוגן יותר ממי שלוליות ואבק, וגישה נוחה יותר לפעולות תחזוקה בסיסיות כמו מדידת נוזלים או החלפת פילטר אוויר. נקודה נוספת שזכתה להתייחסות היא ארגז המטען הזעיר, ובו דפנות מעט גבוהות יותר ומבנה נוח יותר להעמסת ציוד לטיולים - נקודת תורפה של הדגם היוצא. דווקא את תא הכפפות לקחו לנו, וחבל, אבל פרט לזה הקבינה נשארה כמעט זהה לכל הדגמים - עיצוב מוצלח ופונקציונלי שאין הרבה מה לשנות בו.

    פולאריס RZR570 נמכר במחיר שהוא 60% ממחירו של הדגם הספורטיבי, ולמרות שהוא בעל הספק צנוע יותר, מהירות סופית נמוכה במעט, מתלים בסיסיית ומפרט פחות עשיר, עדיין יש לו הרבה מה להציע. פולאריס RZR570 עושה מה שהRZR המקורי עשה כל כך טוב - הוא כלי לחובבי השטח שרוצים לטייל או לסייר, עם כלי כיפי, זריז וקל. חזרה לשורשים של תחביב השטח. זו מטלה פשוטה ובסיסית, ואותה בדיוק בחרנו לבצע.



    מה אנחנו צריכים לטיול סוף שבוע? לפני הרבה שנים היה לי תרמיל של סטיב, כזה עם כיס בכל צד ועוד כיס מקדימה. לתרמיל הזה הייתי דוחף קצת אוכל, איזה חולצה אחת, סווצ'ר, שק שינה מגולגל מתחת למכסה של התיק, מפה ומצפן, גפרורים, פנס, אולר שוויצרי וסכין קומנדו, מברשת שיניים ומשחה, חבל אישי כי תמיד אני מוצא צרות, קנקל מלא מים בכל צד, ולדרך. יום, יומיים, שלושה ימים בשטח - מי צריך יותר מזה? עם השנים החלפתי תרמילים, הנפח עלה, ואיתו כמות הציוד שאני סוחב. בהתחלה זו היתה גזיה ואיתה פינג'אן, כי איך אפשר בלי, ואז מזרון, ואז תיק עזרה ראשונה טיפה יותר גדול, גרביים להחלפה ופליס ממותג, ג'יפיאס וטלפון סלולרי, ועוד מליון ואחד דברים.
    דברים, זה גם מה שמילא לי את הג'יפים לאורך השנים. מגירות, תרמילים, צ'ימידנים, ארגזים. כל הציוד למשלחת של שבוע במדבר, הכל מוכן וארוז וממויין. דברים ועוד דברים.
    אבל מה באמת צריך לטיול של סוף שבוע ? תחשבו על זה - ותחשבו על זה טוב. המקום מוגבל, וזה תרגיל בצמצום. ואת התרגיל הזה עשיתי בחדווה יחד עם יורש העצר כשארזנו לטיול עם ה"רייזר". תרגיל בצמצום שמחזיר אותי לפרימיטיביות של טיול עם התרמיל של "סטיב", ומתברר שכל מה שאנחנו באמת צריכים לטיול סוף שבוע, כולל אוהל ומחצלת, נכנס בלי שום בעיה יחד עם ג'ריקן דלק בתא המטען של ה RZR570. נקודות הקשירה לא רציניות, ואנחנו מאלתרים. ואני בטוח שכל מי שירכוש RZR מכל סוג שהוא ידאג להתקין נקודות אמינות ונוחות יותר כבר בתחילת הדרך.


    יום לפני הטיול ירדו מחירי הדלק, וכך נכנסנו לתחנת הדלק הRZR, אנוכי ויורש העצר. מילאנו את הג'ריקן, כי הנסיון עם ה 800 מראה שהדברים האלו שותים דלק כמו מטורפים, ומילאנו את מיכל הדלק הממוקם מתחת למושב. קצת מזכיר ג'יפ צבאי "של פעם", ה RZR - מיכל דלק מתחת למושב אחד, מצברים מתחת למושב השני. כלי בסיסי, כבר אמרנו?
    תפעול ה570 בסיסי גם הוא וזהה לזה של הדגמים האחרים - שתי דוושות, ידית הילוכים אינטואיטיבית לתפעול, מפסק בורר מצבי הנעה - אחורית או 4X4, עוד כמה פקדים בסיסיים וזהו.



    חגורות, משקפי אבק על העיניים, יורש העצר מחזיק חזק את מוט האחיזה שלפניו, ואנחנו ממריאים. טוב, ממריאים זה קצת מוגזם, אבל יחידת ההנעה הזו מעבירה כוח לקרקע כבר עם תחילת הלחיצה על דוושת המצערת - ניכר שהמנוע גמיש יותר ותיבת ההילוכים יעילה יותר מאשר בדגמים הישנים. שלא כמו ב 800, כאן יש עקומת כוח לינארית יותר, שלא מפתה ללחוץ כל הזמן עד הסוף. הרעש של הסינגל המטרטר מאחורי הגב מתיש, רועש הרבה יותר מהמנועים כפולי הצילינדרים, ואי אפשר לשוחח בקבינה. לא שמומלץ לפתוח את הפה כשנוסעים בכלי נטול חלונות, אבל בכל זאת.
    ברכב ההדגמה התקין היבואן חצי חלון מפלסטיק, מיועד למי שנוסע ב RZR בשבילי המושב בלבד, ככל הנראה. חלון מהסוג שמתכסה באבק ולא רואים דרכו כלום אחרי כמה דקות, והוא מסתיר בדיוק את החלק של שדה הראיה שצריך בנסיעת שטח איטית. את האפשרות לזוז קדימה כדי לשפר את נקודת המבט סגרו לנו עם חגורות 4 נקודות ספורטיביות, תוספת מיותרת לכלי שלא אמור להיות ספורטיבי.
    בשבילים, ה RZR נותן המון כיף, במהירויות שג'יפים צריכים להתאמץ כדי לשמור עליהן לאורך זמן. אל תטעו, זה לא ה S הספורטיבי. ה 570 הוא לא כלי בשביל לשייט ב100 קמ"ש ולהיכנס לסיבוב הבא בסחיפה על ארבעה גלגלים. אם תנסו את זה, סביר שתמצאו את עצמכם שוכבים על הצד. הכלי צר, ונטול דיפרנציאל. זה אומר שנדרשת זהירות, בסיבובים כמו בשיפועי צד. תוסיפו לזה את העובדה שבכלי הספציפי שקיבלנו למבחן המייצב היה שבור, כך שפעמים רבות במהלך המבחן ההבדלים בין ה S לבין ה 570 ניכרו.


    המתלים מזכירים מאוד מתלים של טרקטורון עבודה - עם מהלך לא גדול ונטיה להצלבות כמעט בכל הזדמנות. כשהקפיץ האחורי מכוון למצב הרך ביותר, והוא עמוס בציוד ליומיים ושני מטיילים, לא נשאר הרבה מהלך סגירה, ולכן גם לא רצוי להקפיץ את ה RZR570 באוויר. כלומר אין לו בעיה לקפוץ, אבל הנחיתות כואבות. אני הייתי ממליץ למי שמטייל עם כלי כזה להעלות לפחות שני קליקים בקפיצים האחוריים לטובת המנעות מסגירת מהלך בכל באמפ.
    גם עליות ארוכות וטרשות בהן עלינו, הבהירו לנו שעם ה 570 צריכים להתנהל בקצת המתאים לו. אם ב S עומדים מתחת לעליה ופשוט לוחצים עד הסוף, משתאים לצורה בה המהמורות והסלעים נבלעים מתחת לגלגלים, כאן צריך להרגע ולקחת את זה לאט ובקלות. ה"לאט" של ה RZR הבסיסי הוא עדיין מהיר יותר מרוב הג'יפים, אבל אם תנסו יותר מזה, המתלים קצרי המהלך והבולמים הבסיסיים, יחד עם הרוחב הקטן ישדרו באופן ישיר מאוד למשקולות שיושבות בתוך המושבים, שצריך להירגע.
    רוב הזמן, אנחנו בוחרים בהנעה אחורית. זה גם יותר כיף, וגם חסכוני יותר בדלק, אבל בעיקר התחושה של ההנעה לכל הגלגלים היא של כבדות. התמרון כבר לא קליל ודוושת הגז לא מהווה חלק מההיגוי. את ההנעה הקדמית אנחנו משלבים בכל עליה ארוכה או מעבר בעייתי. עליות קצרות אפשר לתקל עם לחיצה נמרצת על הדוושה, שמזניקה את הרייזר למעלה, בלי להחסיר פעימה.
    ובסופו של דבר, הקצב שפולאריס RZR570 מכתיב בשבילים הוא קצת יותר איטי משל אחיו הספורטיביים. זה בכלל לא רע, כי מדובר בקצב של טיול, רגוע יותר, ואפילו, כמו שראינו בטיול שלנו, מתאים לטיול בצוותא של רייזרים וג'יפים.


    כשמגיעים לקטעי עבירות, פולאריס RZR570 מזכיר מייד שבסופו של יום מדובר בטרקטורון עם כיסאות. קירות אנכיים, סלעים, מה שתרצו - ממש כמו טרקטורון, כל עוד שומרים על תנופה מינימלית, הוא אוכל הכל. ההילוך הקצר יעיל מאוד, איטי מאוד, מאפשר זחילה של ממש בלי להקפיץ את הרייזר על הסלעים. לפעמים מסביב למכשולים, לפעמים עליהם - גם כשהואריאטור מוחה בקול, הכלי הקטן יכול.
    בירידות הארוכות הג'יפאים יופתעו לגלות שאין שום בלימת מנוע, כיוון שהמצמד הצנטריפוגלי מנתק את המנוע מהגלגלים. מערכת הבלמים עושה עבודה מצויינת, ומי שחייב בלימת מנוע יכול לתרגל לחיצה על הגז ובלימה באופן מסונכרן.

    עבור 60 אלף ש"ח, יש כמה דברים שהיו יכולים להפוך את פולאריס RZR570 לכלי עוד יותר טוב - ארגז מטען עם דפנות גבוהות ונקודות קשירה חיצוניות, תוספת איחסון בקבינה, ואולי משתיק יותר יעיל למנוע. אבל אלו באמת דברים קטנים, מהסוג שאפשר לסדר לבד. בל נשכח שזהו אמנם RZR, אבל הוא ללא רשיון לנסיעה בכביש, זהו רכב שטח, כמו טרקטורון - כך שהוא אינו באמת שימושי בתור רכב שלישי במשפחה.
    למי שיחליט שבכל זאת ה570 כמו שהוא לא מספק אותו, וירצה להוסיף, שוק השיפורים לכלים האלו אדיר, ויש בו הכל. מיגונים וחיזוקים לנקודות חיבור המתלים לשלדה נראים הכרחיים, על פי נסיונם של בעלי RZRים לדורותיהם, ובנוסף תמורת בין 25 ל 35 אלף ש"ח, אפשר לשדרג את כל מערכת המתלים, הכל כולל הכל, לרמה של ה S ויותר.



    שמחנו לגלות שפולאריס RZR570 אינו כלי למתחילים או לילדים מצד אחד, והוא לא שלב מעבר לדגמים הספורטיביים מצד שני. הוא אותו הכלי הבסיסי שפולאריס הבריקו איתו לפני קצת יותר מ 4 שנים, כלי טיולים בסיסי, מהנה מאוד, בלי פוזה של עבודה ובלי דאווין ספורטיבי. כלי שנכנס בארגז של טנדר "קטן" ושוקל מעט מספיק. זהו כלי שלא דורש הרבה, ונותן לא מעט, מחזיר אותנו לימים של התרמיל הישן, בלי יותר מדי "דברים" אבל עם המון מההנאות הראשוניות של טיול בשטח. בתור בונוס גילינו שהמנוע הקטן והמודרני צורך משמעותית פחות דלק מאחיו הגדולים, וכך נשאר לנו ג'ריקן דלק מלא, לאחרי הבחירות.


    פולאריס ריינג'ר RZR 570 - מפרט טכני

    נפח מנוע: 567 סמ"ק

    סוג מנוע: 4 פעימות, DOHC, צילינדר אחד, קירור מים, הזרקת דלק


    תיבת הילוכים: אוטומטית PVT
    מצבי תיבת הילוכים: P/R/N/L/H
    הנעה: 2WD/4WD Part time

    תמסורת סופית: וריאטור PVT


    מתלה קדמי: DUAL A-ARM מתכוון, מהלך 23 ס"מ

    מתלה אחורי: מתלה נפרד עם מיצב מתכוון, מהלך 24 ס"מ

    צמיג קדמי: ANCLA 25x8-12
    צמיג אחורי: ANCLA 25x10-12
    בלמים: 4 בלמי דיסק הידראולים עם קליפר קדמי כפול

    בסיס גלגלים: 196 ס"מ

    מרווח גחון: 25 ס"מ

    אורך273 ס"מ X רוחב 127 ס"מ X גובה 175.2 ס"מ

    קיבולת מיכל דלק: 27.4 ליטר

    משקל עצמי (יבש): 440 ק"ג
    סבל אחורי: 136 ק"ג

    יכולת גרירה: 680.4 ק"ג
    מימדי ארגז אחסון: אורך 51 ס"מ X רוחב 102 ס"מ X גובה 23 ס"מ

    אבזור: לוח מחוונים דיגיטלי כולל: ספידומטר, מד מרחק, מד סיבובי מנוע, מד נסועה מתאפס, שעון שעות, חיווי הילוכים, מד דלק













    Comments

    1. מיקה's Avatar

      מיקה said:
      היי,
      רשמת שאין ל rzr 570 רשיון נסיעה על הכביש אבל אני ראיתי שלכל הרייזרים יש רשיון לכביש וגם קראתי ש ״אם יהיה לך רשיון לטרקטור תוכל לנסוע על הכביש רק 400 מטר למטרת חציית כביש, אם יש לך רשיון לאוטו מותר לך לנסוע על הכביש חופשי חוץ מכביש מהיר(100,110)״
      אז השאלה שלי היא אם יש דרך כלשהי לעשות רישיון שיהיה מותר לנסוע עם ה rzr 570 גם על הכביש?
      תודה
      [Reply]
    2. Asaf-a's Avatar

      Asaf-a said:
      האם גם לRZR570 החדשים יותר (2018) אין דיפרנציאל אחורי? ולכן מנועים כמו טרקטורון לנסוע על הכביש?
      [Reply]
    3. אוהב נגב's Avatar

      אוהב נגב said:
      הי, אין חולק שהטרקטורונים הם כלים בעלי יכולות אקסטרימיות בשטח, אך לצערי רוב הרוכשים את הכלים האלו הם מלאכי חבלה. מה שהפריע לי תוך ריפרוף בכתבה אלו התמונות שחלקן לפחות צולמו מחוץ לשביל או בפוזה על שפת מדרגה/מצוק אם איני טועה. הבעיה בתמונות כאלו שהן נותנות לגיטימציה ומאתגרות את מלאכי החבלה ולכן טוב נעשה אם נמנע מתמונות כאלו.
      [Reply]
    4. Asaf-a's Avatar

      Asaf-a said:
      Quote Originally Posted by Asaf-a View Post
      האם גם לRZR570 החדשים יותר (2018) אין דיפרנציאל אחורי? ולכן מנועים כמו טרקטורון לנסוע על הכביש?
      ביינתים הזדמן לי להתכתב עם בעל rzr570 שנת 2018 ואכן המפרט זהה לכלי שנבחן ב2012 וללא דיפ אחורי.

      Asaf-a
      אסף.א
      [Reply]