באחה חוצה ישראל 2010, הספורט המוטורי בישראל עולה עוד מדרגה. מאה צוותים מתחרים, צוותי מרדף וסיוע, חמישה סטייג'ים מדודים, מרשלים, שלטים, כרטיסי זמנים, עמדות מחשב לטעינת GPS (עם שרות מקצועי ומחויך של צור ליסבונה). אוהלי צל, אבטיחים ופחי אשפה. מהתמונה הגדולה ועד הפרטים הקטנים, צוות באחה ישראל העלה את הרף, שוב. והתחרות - אמיתית, מגוונת, מרתקת, עצובה לפרקים. אבל בואו נתחיל מהשורה התחתונה, שלא משתנה גם השנה. הרכב המהיר ביותר במרוץ של המדינה הוא אופנוע, אפריליה לשם שינוי, אבל האיש שעומד עליו כל הדרך לאילת לא השתנה - זהו יוני לוי, זו השנה החמישית. גם האיש השני לא השתנה - ערן וולנברג על הקי.טי.אם. לאופנוענים יש חבורת חוד מקצוענית ש440 קילומטרים מדודים נטו (600 ומשהו ברוטו) נראים עליהם קטנים. אחריהם מגיעים לחוף הצפוני באילת ערב רב של אופנוענים איטיים יותר, ואיטיים מאד, טרקטורונים (בראשם אלי אוחיון הנצחי), רכבי שטח קלים ומכוניות, סדרתיות ומבנייה עצמית, חלקן שלמות עם נהגים מחיכים, חלקן מרוסקות במידה כזאת או אחרת. יש כאלו שהגיעו על גרר, בלילה, וכאלו שלא הגיעו כלל, שפרשו במהלך הדרך. הם ישנים ביום שישי בבית, זכו לצפות במשחק הפתיחה של המונדיאל, מעכלים שהכנות יקרות, לעיתים שנה של עבודה, ירדו לטמיון. מי ששרד את שבילי הטנקים של רמת הגולן וציר הנפט, את הפרעות המשטרה בצומת צמח (בסוף הם נעלמו כלעומת שבאו), את רמת סירין, את יערות מנשה, את שדות השפלה, את בקעת באר-שבע וציר הגז, ואז את ציר המערכת על גבול ירדן, בחום של 41 מעלות וסופת חול שהשחיזה את פני האופנוענים והורידה צבע ממכוניות, לא יכול למחוק את החיוך מהפרצוף. וזה כולל גם את מסע הRaid, אותם ג'יפאים כמונו-כמוכם שיצאו באמצע הלילה מהגולן ונסעו את כל המסלול ברציפות עד אילת, ואת קבוצות רכבי השטח הקלים ורכבי העבירות שהשתתפו בחלק הדרומי בלבד של המסלול. תחושת הסיפוק תתדלק את כולם עד לשנה הבאה. חוצה ישראל - בפעם השביעית. מסורת אמיתית. |
||
T1 4X4
תוצאות, T14X4: 1. רז היימן והלל סגל 2. דרור כהן וגדי פרידמן 3. גל שחם ובן לאוטרבך |
||
![]() |
![]() |
![]() |
טרופי טראק
בסוף הסטייג' השני עידו היה מהיר יותר במצטבר מכל אחד אחר, כולל האופנוענים! הוא נראה בדרכו לניצחון כולל היסטורי, ובהפרש שילך ויגדל כשיגיע לערבה – הרכב היחיד והנהג היחיד שמסוגלים לשייט במהירות של עשרה ח"י קילומטרים בשעה. אבל בזינוק לSS3 פגשנו פנים עגומות בתוך הקסדות המדוחסות. הם נגעו במרשל, זינקו רשמית לסטייג' ומיד פרשו הצידה לתחנת הדלק בצומת מגידו, שם חיכה להם צוות הסיוע של קבוצת IRT, וביצע את הנס המרשים ביותר של היום – החלפת תיבת הילוכים, בתנאי שטח, בזמן קצר. הצוות שילם באיחור של 36 דקות בלבד. לג'יפולוגים, הנה טיפ טכני – להחלפה מהירה של תיבת הילוכים, החליפו, מראש, את הברגים המחזיקים את תיבת ההילוכים למנוע בגוז'ונים בולטים. בינתיים, מנהלים שלושת צוותי הTT האחרים מאבק צמוד למדי במהלך כל החלק הצפוני של המסלול. אלון שחף ודודי פרץ בTT של ברוך טולידאנו הולכים על אסטרטגיה של נהיגה איטית ומחושבת שמטרתה שימור הרכב. לא רק זה, אלא שלפני המרוץ קיבל בעל הבית החלטה לוותר על הצמיגים הגדולים ולרדת 4 מידות – מ37 אינץ' ל33 צנועים, המקלים על כל המכלולים ברכב. הTT הלבן של צוות שעוני סרטינה, נהוג על ידי לירן סברוב ואייל אפרתי, נוסע יפה, אך מגלה במרוץ הרביעי של עונתו הראשונה שוב בעיות ילדות. ברמת הגולן המנוע משהק ואף כבה, מה שעולה להם ב12 דקות לאיתור ופתרון תקלת חשמל. בהמשך הוא מצלצל ולא מאפשר לנצל את כל טווח הסל"ד, וכדי להחמיר, ככל שמתקדם היום, השמש עולה ברקיע והמרוץ מדרים לתוך המדבר, תיבת ההילוכים האוטומטית שוב מתחממת – מיקום המצננים החדש לא פתר את הבעייה של מרוץ ההקפות. כדי לשמר את הגיר מרתיחה הרסנית, לירן המתוסכל מוגבל ללא יותר מ100 קמ"ש. ניר זהבי ורני שוקלנדר ב"שד המדבר" הצהוב, יצירתו של איציק מיני, סובלים בין היתר מנפילת קשר הפנים, שברכב פתוח הינו קריטי במיוחד.
תוצאות, טרופי טראק: 1. אלון שחף ודודי פרץ 2. עידו כהן וקיד אופיר 3. לירן סברוב ואייל אפרתי |
||
![]() |
||
רכב שטח סדרתי משופר T2
תוצאות, T2: 1. שי שפירא והראל גולסט 2. צביקה נפתלי וחזי בצלאל 3. דודי עמר ואודי פורת |
||
![]() |
![]() |
|
T2S (סטנדרטים)
תוצאות, T2S: 1. איציק אסולין ואורי יעקובוביץ' 2. עופר קוקוס ונועם שמיר 3. רוני פישמן ומנור מאירי |
||
קטגורית T1 2X4 קטגורית הבנייה העצמית הצבעונית והאהובה על קוראי ג'יפולוג, שינתה את פניה בשנה האחרונה, ולא לטובה. מצד אחד איבדה את ראשיה, עת עזבו אותה הכלים המרשימים ביותר - אלו עם מנועי הV8 והגלגלים הגדולים, הטרופי טראקס. מצד שני קוצצו הרגליים עם פריחת קטגורית המיניבאגים. כך נשארו בקטגוריה כמות מצומצמת של כלים, ברמה לא אחידה. הפעם כולם סבלו מכשלים וקשיים מכאניים, ורק שני כלים הגיעו לחוף הים האדום בתוך זמן הגג. ניר שני ועומרי רשף מכפר מסריק, בבאגי הכחולה שלהם, המתמידים כבר שנים ארוכות, היו הראשונים, בזמן כולל לא מרשים עקב תקלות עוד בצפון הארץ. גלעד מוניקדם ושי יחיאלי בבאגי התלת מושבית הייחודית (מבית היוצר של רמי לוי) בניגוד אליהם אינם מהמתמידים, אך למרות היעדרותם מרוב המרוצים הגיעו לאילת ולמקום השני. אל אילן יעקובי בחיפושית הבאחה המדהימה שלו, אחרי מרוץ הקפות מוצלח בצאלים, הצטרף כנווט ונותן חסות ניצן שקל, יו"ר עמותת הראלי רייד. תקלת חשמל קשה לאיתור עלתה להם בשעתיים עוד ברמת הגולן ולמעשה הוציאה אותם מהתחרות, אך הם המשיכו עד אילת בנחישות עד שנתקלו בחושך. כמוהם גם אלי זוהר ועופר כוכבא בבאגי הכחולה המרשימה אך חסרת מזל עד כה, שחלקו איתם את המקום השלישי. האחרונים להגיע היו תמיר אהרון ויואב מנושביץ', מעבר לזמן הגג. תוצאות, T1 2X4: 1. ניר שני ועומרי רשף 2. גלעד מוניקדם ושי יחיאלי 3. אילן יעקובי וניצן שקל/אלי זוהר ועופר כוכבה |
||
![]() |
||
![]() קטגורית רכבי שטח קלים הקטגוריה הצעירה ביותר, ועם זאת התחרותית ביותר, והגדולה ביותר בין כל הדברים שיש להם הגה, היא הדובדבן של המרוץ, לדעתנו. כלי אחד, פולאריס RZR, פשוט יצר שוק משל עצמו. איפה עוד תמצאו רכב סדרתי, חוקי לגמרי, שאפשר לקנות בישראל, ופשוט לזנק איתו לחרמון אילת - וגם לסיים, ליהנות, ועוד לעשות היסטוריה? איזו היסטוריה, תשאלו. ובכן, כל אחד מהמתחרים יוכל לספר לנכדים שהוא התחרה ראש בראש (והפסיד, אבל את זה אפשר לחסוך מהם) מול יובל שרון, כבר היום אגדה, ומי יודע לאן עוד יגיע. כל הנהגים והרוכבים חרדים מהיום שבו יובל יעבור לרכב שמסוגל לעבור את ה100 קמ"ש... איזה T1 או טרופי-טראק, רחמנה ליצלן, או אולי משהו דמוי פולאריס אבל עם מנוע אופנוע כביש משוגע - אם יש מישהו שמסוגל לאלף כל כמות של סוסים, צ'ופלה הוא האיש. היום הוא הסתפק בניצחון בקטגוריה. 13 RZR זינקו, כולם כמעט זהים בביצועיהם. את הפלפל הכניס ליובל עומרי ארבל עם הRZR המשופר בידי עידו כהן, שהעז לנצח במרוץ האחרון! ברמת הגולן ניטש קרב מרתק, של שניות, בין השניים כמו גם יוני ויניב רווה ותומר וולף - למעשה הקטגוריה כולה הייתה צפופה מאד. הלחץ נתן את אותותיו בעומרי הערת צלם המערכת: "ראבאק, איך אני אמור להבדיל בין הכלים בקטגוריה? יש RZR לבן, ויש אדום. צילמתי אחד כזה ואחד כזה, אני יכול ללכת הביתה. אנשים, תתחילו לקשט, לצבוע, לבלוט בשטח!" תוצאות, רכבי שטח קלים: 1. יובל שרון 2. תומר וולף 3. חיים אוחנה וליאור הראל |
||
![]() |
![]() |
|
סיכום:
בבוקר המחרת, בלובי וסביב הבריכה של מלון פרימה מיוזיק באילת, המתח נפרק. אם ביום המרוץ תמונת המצב לא הייתה ברורה, עקב עיכובים שונים שלא באשמת המארגנים, ושינויי מסלול של הרגע האחרון, הרי שבבוקר שבת פורסמה טבלת תוצאות חד משמעית. המערכת עובדת, והתלונות על הארגון הצטמצמו למינימום. ההבדלים בין הקטגוריות בהם מתחרים רכבים סדרתיים, חדשים - האופנועים, הטרקטורונים והRZR - לבין קטגוריות המכוניות, ניכרים לעין. להתחרות עם מכונית בישראל יקר, יקר מאד, ומעטים הצוותים שמסוגלים לעשות זאת ברמה. השאיפה כלפי מעלה מבורכת, אבל באה עם תג מחיר. יצאנו עם תחושה ברורה, שמי שרוצה להתחרות וצריך לעשות זאת בישיבה ועם הגה עגול בידיים, יש לו כרטיס כניסה אחד בטוח - פולאריס RZR. במכוניות הכל יותר כבד, יקר, וקשה. לא זכינו לראות בניצחון היסטורי של טרופי טראק עדיין לא, אבל חזינו בתצוגת תכלית של צוות סיוע ברמה בינלאומית. עידו וצוותו כמעט מוכנים לייצג את דגל ישראל בבאחה 1000. רז היימן והלל סגל לימדו אותנו שוב מהי נחישות, רוח ספורטיבית ועל מה זכו לאות הצטיינות מאת שרת הספורט. טבלת סיכום הזמנים המלאה של באחה חוצה ישראל, גולן-אילת, 2010 דיון - חוצה ישראל 2010 - רשמים, תמונות סרטונים >>> (הצילומים, כבכל שנה, הם פרי עמל משותף של האתרים ג'יפולוג ופולגז. חתומים עליהם: אורי וייסלר, אייל גונן, אסף קציר, אסף רחמים, טל זהר, ינוקא, מיקי קגן, נמרוד מלר, נעם יעקבסון, תמר עמית. קישורים לגלריות המלאות, בהן כל מתחרה ימצא את עצמו) |