Close
  • חשיפה - בולמי פוקס בישראל

    סיור בנציגות הרשמית של פוקס בישראל, אאוטבק טכנולוגיות. מחסן הבולמים, המעבדה וסדנאת השיפוץ של מותג בולמי העילית מארה"ב, שהולכים להיות שחקן עיקרי בתחום רכבי השטח בישראל - על הכביש, בשבילים, ובמרוצים. (Photographs: )

    פרובינציה. זה אנחנו. מתרגשים כל פעם שהמילה הלפני-אחרונה מאמריקה מגיע אלינו. זוכרים את פיצה האט? מקדונלד'ס? בשנים האחרונות התקדמנו קצת, בעידן האינטרנט האופנות מגיעות ונעלמות הרבה יותר מהר -  ראו השקת האייפון הצולעת. אבל עזבו אתכם מאוכל מהיר ואלקטרוניקה - בטכנולוגיות לרכבי הפנאי שלנו, אנחנו עדיין במדבר, תחת מצור של  פקידי משרד התחבורע והמכס, בוכים בתוך בועת הבורות של עצמנו. ולכן מותג טכנולוגית שטח חדש בשוק הוא סיבה לחגיגה.

    וקשה לחשוב על מותג שהיה חסר לו ייצוג מסודר יותר מאשר בולמי Fox Racing  האמריקאים. הם קיימים בארץ, בטח, בתחום האופניים. אבל זו חטיבה אחרת באותה חברה, ואנחנו לא מדברים פה על צעצועים לילדות בטייטס, אלא על ברזלים גדולים, לאנשים מבוגרים, בולמי מרוצים לרכב שטח. פוקס הוא אחד ממותגי המרוצים המוכרים והנמכרים ביותר בעולם - אם לא המוביל שבהם.

    בולמי פוקס לג'יפים טפטפו לארץ במשך שנים ביבוא אישי וחצי רשמי, ואף בנו לעצמם שם טוב, לא מעט בזכות סדנת הבוטיק אוברלנד. אך רק לפני כשנה נחתם הסכם נציגות רשמי - אאוטבק טכנולוגיות היא יבואן בולמי הרכב של פוקס לישראל. איציק כהן ואילי אשרמן מאאוטבק הם דמויות מוכרות בתחום השטח בזכות מותגי בולמים , נעילות, גומיות ועוד מגוון מוצרים לרכב שטח עם דגש היסטורי על לנדרוברים. יצוג בולמי פוקס מהווה קפיצת מדרגה עבורם, אך כזאת שנעשתה לאט ובצורה מחושבת. במהלך השנה האחרונה נלמד השוק הישראלי, ונבנה לאט לאט מלאי של מוצרים מותאמים לו. נבנתה בהשקעה ניכרת מעבדת בולמים הכוללת דינמומטר משוכלל, וסדנת שיפוץ וכיול עם כל היכולות הנדרשות. אחרי שנה, הגיע הזמן לחשוף את המוצרים לגרעין הלקוחות הקשה - מתחרי ספורט השטח - עבירות וראלי-רייד - מצד אחד, והג'יפאים החובבים הכבדים מצד שני, כשכל יכולות התמיכה הטכנית נמצאות במקומן.

    אך מהסיור במחסנים ובסדנא, מסתבר שלא רק שתי קבוצות הקצה של משתמשי השטח ייהנו מהמותג החדש. הכיוון של פוקס בשנים האחרונות הוא דווקא התאמה ספציפית של בולמים תחליפיים לכל רכב שרק תבקשו. על המדף תמצאו בולמים וקפיצים תחליפיים לגובה מקורי (ולעיתים להגבהה קלה של 2 אינץ') עבור מגוון רכבי 4X4  נפוצים. החל מבהמות המשא שברולט סילברדו ופורד F350, דרך לנדרובר דיפנדר ודיסקברי (דור ראשון בלבד, בינתיים), טויוטה לנדקרוזר 120, FJCruiser והיילקס ויגו, ג'יפ JK התופס תאוצה בשנתיים האחרונות כצפוי כג'יפ המתאים ביותר לשיפורים,ועוד. המוצרים האלו נמצאים ברובם הגדול במלאי במחסן בארץ, וצפויים להצטרף אליהם נוספים, לפי דרישת השוק. בולמים למיצובישי פאג'רו קינג הפופולארי בארץ אך לא קיים בארה"ב מפותחים לפי דרישת אאוטבק בימים אלו, למשל.

    אז הבולמים התחליפיים הם הלחם והחמאה המסחרי, אבל כמובן שפוקס הוא מותג שליבו בעולם מרוצי השטח. שמחנו לראות שגם מוצרי המרוצים הבסיסיים נמצאים במלאי ביהוד - באמפסטופים הידראוליים באורכים שונים, בולמי קוילאובר בקטרים 2.0 ו2.5 אינץ', ובקרוב יצטרפו אליהם גם הAirshox הידועים, יחידות משולבות של בולם/קפיץ גז. קוילאוברים גדולים של 3.0 אינץ' (בתמונה למעלה) ובולמי מעקפים במידות 2.0, 2.5, 3.0 אינץ' ובכל האורכים עד 18 אינץ' מוזמנים לפי דרישת מי שבונה רכבים תחרותיים, בלוחות זמנים קצרים. גולת הכותרת של בולמי פוקס דווקא נמצאת במלאי - אבל רק יחידה אחת, לתצוגה, בידיו של איציק בתמונה משמאל. זהו בולם חמישה מעקפים, 18 אינץ' מהלך, 4.4 אינץ' קוטר בוכנה - בולם המרוצים הגדול ביותר מיצור סדרתי בעולם, הנשק של הכבירות והכבדות בטרופי-טראקס במרוץ באחה 1000.

    מה מבדיל בין בולמי מרוץ לסתם בולמי זעזועים? הגודל, האיכות והעובדה שהם ניתנים לשיפוץ. כל בולמי פוקס, בלי יוצא מן הכלל, ובניגוד לבולמי הזעזועים שאנחנו רגילים להחליף בג'יפים שלנו, הם בולמים רב-פעמיים. הם ניתנים לפרוק ושיפוץ שוב ושוב. הם מודולאריים, ניתנים לשיסתום מחדש המשנה את אופיים, החלפת גומיות ונוזלים שמחדשת את עלומיהם, החלפת אביזרי קצה כך שיתאימו לכל רכב - פרפרים, פינים, גומיות מסוגים שונים ומיסבים כדוריים קשיחים למרוצים. הכל אפשרי, והרוב קיים בסדנא ביהוד, תחת ידיו הנאמנות של איתי, חבר פורום ג'יפולוג וותיק, שהשקיע את השנה האחרונה בלימוד העבודה המסובכת של בנייה, מדידה, וכיול בולמי מרוץ.

    בדבר אחד אנחנו הישראלים קבועים. כשמקדונלדס הגיע לארץ לפני 20 שנה, השאלה הראשונה הייתה, כמובן, כמה עולה ביג-מק? ובכן, כמה שקלים עולה בקבוק קולה בתפריט של פוקס? המחירים מתחילים ב1,500 שקלים לבולם 2.0 אינץ' ללא מיכל חיצוני - מוצר הבסיס הקלאסי לג'יפי הטיולים שלנו. זה עדיין כפול ממחיר בולם זעזועים קונבנציונאלי איכותי, אבל זה בולם מרוצים וכאמור - הוא ניתן לשיפוץ והחזרה לכשירות שוב ושוב. האחריות לרוב הבולמים היא לשנה, ואיציק מצהיר שלקוח מרוצה עומד אצלו בעדיפות גבוהה יותר מלוח השנה. ואם המחירים מתחילים ב1,500 שקלים, הם מסתיימים באי-שם לא ידוע עבור בולמי המרוצים הגדולים המוזמנים בהתאמה אישית, בהתייעצות עם מהנדסי פוקס בארה"ב. את כל מגוון מוצרי פוקס - בולמים וקפיצים תואמים - ניתן להשיג בסדנאות השטח ומוסכי ה4X4 המוכרים.

    בולמי זעזועים, קריאה נוספת: מבחן מוצר - בולמי קוני, מבחן מוצר וסיור במפעל הבולמים - בילשטיין

    יחידת קוילאובר קדמי תחליפי עבור טויוטה היילקס ויגו. משלים אותו בולם 2.0 אינץ' מתאים למתלה העלים האחורי, והתוצאה היא משהו שהיינו רוצים לחוות. טנדר יפאני שלא שובר את העצמות?

    בולם 2.0 אינץ' מיכל חיצוני עם פרפרית בקצה העליון - למשל למתלה אחורי של ג'יפ TJ, XJ, ZJ סטנדרטיין או מוגבהים. לאינדיאני שכבר יש לו הכל.

    מימין - באמפסטופ לרכבי מרוץ.

     

    בולם תחליפי למקורי לשברולט סילברדו. פשוט לפרק ולהרכיב, ללא שום שינוי מבני.

    בולם פיגי-בק (כינוי למיכל צמוד לגוף הבולם) קדמי לג'יפ רנגלר JK.

    חישן טמפרטורה מכוון אל גוף הבולם בנקודות הקריטיות, מה שמאפשר להביא את הבולם לתנאי מרוץ ולמדוד את ביצועיו האמיתיים.

    הדינומומטר. כדי להתאים בולם לרכב, השלב הקריטי הוא להכיר את הבולם -  מבחוץ כולם נראים אותו דבר.  כלי העבודה הוא דינמומטר הבולמים. גל ארכובה כבד המסתובב במהירות  מפמפם את הבולם במהירויות משתנות לפי פקודות המחשב, ומשרטט גרפים של הכוחות כנגד מהירות - בפתיחה (ריבאונד) וסגירה (באמפ), במהירויות אופיניות שונות.

    איתי, מהנדס בולמי פוקס בישראל, בממלכתו. נראה כמו כיף של עבודה - יש מה לשתות (נוזלים הידראוליים לתנאים רגילים ולמרוצים), ויש עם מה לשחק.חלקי חילוף למכביר, חבילות שסתומים מסודרות לפי טבלאות, מוטות, מיכלים, מיסבים... לגו לילדים גדולים.

    Untitled Document