פולאריס ריינג'ר RZR, רכב השטח הקטנטן שכבש את השוק האמריקאי, מגיע לישראל. הוא לא טרקטורון, לא מיני-באגי, ואפילו בתוך קטגוריית ה side by side אליה הוא שייך (בישראל הקטגוריה הזו נקראת "טרקטורון עבודה" אבל תרשו לנו לקרוא לכלים הללו "טרקטורון זוגי" ) הוא שונה. קודם כל, כדאי לעשות סדר. במקביל לשוק הטרקטורונים הדחוס לעייפה, התפתח בארה"ב סגמנט של "טרקטורון זוגי", בו נוהגים ולא רוכבים- טרקטורון עם מושבים, תא נהג והגה של ממש. תנוחת הישיבה הזקופה ותא המטען הפכו את הכלים הללו לכלי עבודה פופולאריים, ושותפים טבעיים למסעות צייד ודייג. ואז, בערך לפני כשנתיים, הוצגו הפראוולר (Prowler) של ארקטיק-קאט, והריינו (Rhino) של ימאהה. הם היו מעט יותר ספורטיביים מהטרקטורונים הזוגיים האחרים, מאפשרים יותר פאן ופחות עבודה, אבל עדיין, זה לא היה זה. ואז פולאריס הנחיתו לזירה את הRZR, שבארץ נקרא "רייזר" (יענו סכין גילוח), ושינו את כללי המשחק. כבר כשהוצג הוא היה כלי פאן כמעט טהור- עם חלוקת משקל נכונה יותר בזכות המיקום הלא שגרתי של המנוע, מאחורי המושבים, בזכות מתלים ארוכי מהלך ובזכות יחס הספק-משקל שהיה מקובל בטרקטורוני ספורט, לא בכלי עבודה. הRZR 800 היה מהרגע הראשון להיט בקרב חובבי הספורט המוטורי, כמו גם רכב טיולים/ צייד/ דייג פופולארי. במקביל, צצו בשוק חבילות שיפורים רבות מספור, בעיקר מתלים משופרים וכלובי התהפכות מחוזקים. לכבוד שנת הדגם 2009, הציגו פולאריס את השיפורים הנדרשים ביותר בתור ערכת יצרן, בדגם RZR 800s הכולל, בעיקר, מתלים ארוכי מהלך (12 אינץ' במקום 9 אינץ' המקוריים), צמיגים בקוטר 26" (במקום 25" ), בולמי פוקס עם מיכלים חיצוניים, זרוע A עליונה עשויה סגסוגת, חיזוק כלוב ההתהפכות ב30% לפי טענת היצרן, וחיזוק נקודות ריתום המתלים לשלדה (לאחר התפרקות מתלה מביכה באחד ממרוצי השטח המתוקשרים). גם רוחב הרכב עלה מ50 אינץ', רוחב מצוין לרכב טיולים ורוחב מתאים להעמסה גם על טנדרים יפניים, לרוחב המתאים יותר למרוצים, 60.5 אינץ'. דווקא את השיפור הנחשק ביותר- מנוע ה850 החדש המככב בראש פירמידת טרקטורוני הספורט של פולאריס- דווקא השיפור הזה לא נכנס לחבילה- אם תכריחו אותי, אני אנחש שהמנוע הזה יהיה הפתעה צפויה מאוד לקראת שנת הדגם 2010. לארץ יגיעו לעת עתה שני דגמים, ה800S הספורטיבי וה- 170 שמיועד בארה"ב לילדים מגיל 12, ובארץ מכוון היישר ללב מגרשי החניה של בתי הספר התיכוניים של אזור השרון. לאור המחיר של ה S , אנחנו מקווים בכל זאת לראות כאן גם את ה 800 ה"רגיל" והצנוע יותר, שמחירו בארה"ב הוא כשני שלישים ממחיר ה S , ויכול להיות תחליף ג'יפ מצוין. עזבו ג'יפ, עם הנתונים שלו, מי צריך מכונית עירונית? |