מי מאתנו לא רוצה שהצפרדע שלו תראה כמו קרנף ? אין שום ספק שסט פנסי ערפל (פרוז'קטורים בפי העם) מוסיף ל"קרביותו" של הרכב שלנו. סופה, סיקס, סמוראי ואפילו פאג'רו קינג נראים הרבה יותר טוב עם פנסי חזית נוספים. בשביל מה זה טוב ? זה לא ! הם לא ממש שימושיים, הם מהווים 'פרצה קוראת לגנב' והם גם קצת לא חוקיים. ובכל זאת, כמה סיבות אמיתיות: מירוצים, בלילה . יש אמרה כזאת “Never outdrive your headlights” . כלומר, אל תיסע מהר יותר ממה שאתה יכול לראות. אם תוכל לייצר יותר אור לטווח גדול יותר, תוכל לנהוג, בבטחה, מהר יותר. תאורה רחבה יותר, לצדדים למשל. בהחלט רצוי בבטשי"ת, או ברכבי בטחון אחרים. אולי לציידים? מה אומר החוק לגבי פנסים נוספים? סעיף 347 בתקנות התעבורה מתייחס לנושא פנסי הערפל : 1. בנוסף לפנסי החזית מותר להתקין ברכב מנועי בחזיתו לא יותר משני פנסי ערפל שאורם לבן או צהוב ויופעלו בנפרד מפנסי החזית. 2. פנס ערפל יותקן בגובה של לא פחות מ-25 ס"מ מפני הקרקע ושום נקודה מאורת מאורו לא תהיה גבוהה מהנקודה הגבוהה ביותר המוארת בפנסי החזית כשהם מאירים באור מעבר. 3. מותר להפעילם רק במקרה של ערפל, שלג או גשם שוטף. 4. יש להתקין מתג בעל נורית חיווי למצב הפנסים. היכן אפשר וכדאי להתקין פנסים נוספים? את הפנסים ניתן להתקין במספר מקומות על הרכב, אני אגע במקומות שלדעתי הכי הגיוני : 1. על הגג : ההתקנה על הגג היא הקשה ביותר והמורכבת ביותר. מגבלות ההתקנה על הגג הם שחייבים להתקין פנסים עם אלומה צרה ומרוכזת אחרת הפנסים משתקפים על מכסה המנוע ומהווים מערכת הארת המכסה ותו לא. כמו כן ברכב סגור יש להתקין קשתות גגון על מנת למקם עליהם את הפנסים, יש להעביר את הכבלים בצורה נסתרת, יש להיפרד לשלום מחניונים תת קרקעיים ויש להתחיל לחשוש מכל שוטר משועמם כי התקנה על הגג היא, כאמור, לא תקנית. היתרונות הם שזה על הגג – כולם רואים את זה הרבה לפני שרואים את הג'יפ, והפנסים נמצאים הכי רחוק שאפשר מפגיעת סלעים ואבנים. 2. על פגוש החזית : ההתקנה הפשוטה ביותר וה"הגיונית" ביותר. החסרונות הם שבמקרה של תאונת חזית הם הראשונים לבדוק האם לרכב ממול יש פח חזק. קרובים יותר לאבנים מתעופפות. והם עלולים לחסום את כניסת האוויר למנוע. היתרונות הם ההתקנה פשוטה, וחוקיות חלקית או מלאה. 3. התקנה פנס אחורי למה ? ברוב רכבי השטח (לא כביש שטח) פנסי הנסיעה לאחור הם תיאורטיים בלבד ובעיקר בכלי רכב שסגורים בברזנט שם לא רואים כלום לאחור. פנס מאחור ישפר פלאים את יכולת התמרון לאחור בלילה, יאיר את הגזיה להכנת הקפה וגם, שלא לציטוט, יסביר בעדינות לנהג מאחור שהוא מסנוור אותנו . 1. סט פנסים לפי בחירה (צהוב, לבן, 55W או כל דבר אחר). 2. כמה מטר של כבל (תלוי ברכב ובמיקום ההתקנה). ניתן להשתמש בכבל חד גידי קשיח של חברת חשמל (מתאים ל-A16) או בכל חוט אחר בעובי דומה – לא מומלץ להשתמש בכבל לרמקולים ודומיו הם לא יעמדו בזרם. אני השתמשתי בכבל מתח רב גידי AWG14 בקוטר של בערך 5 מ"מ. 3. מומלץ להשתמש בשרוולי בידוד מתכווץ (שרינק) לבידוד החיבורים, עדיף על איזולירבנד. חשוב מאד לספק לחוטים הגנה מכאנית, ע"י העברתם בצינור נוסף (שרשורי) . הדבר חשוב במיוחד באזורים שבהם החוטים עוברים בתוך וליד חלקי פח, למשל במעבר מתא המנוע לקבינה או ביציאה מתא המנוע אל הפנסים בקרבת הרדיאטור והגריל. החוט עלול להשתפשף עד קריעת הבידוד, וסכנת קצר ושריפה. לחלופין ניתן להשתמש בכבל רב גידי (ביתי ע"פ המלצת חנן) שמאפשר שימוש בכמה כבלים ובידוד טוב שלהם. 4. מתג הפעלה בעל נורת חיווי פנימית ל-V12 (בעל שלושה מגעים) אין חשיבות לזרם מקסימאלי כיוון שדרך מתג זה יעברו מילי-אמפרים בודדים להפעלת הממסר בלבד. 5. ממסר רגיל עד 30 אמפר מספיק מעל ומעבר - אלא אם החלטתם להאיר את אצטדיון בלומפילד בעזרת הג'יפ ואז תצטרכו ממסר גדול יותר או שני ממסרים מקבילים. רצוי גם בית ממסר (אם אין בית ממסר אז חייבים סופיות כבל להתחבר לממסר). 6. נתיך (פיוז) מתאים ובית נתיך (גם בית הנתיך חייב להתאים לעומס) רצוי להשתמש בבית נתיך צבעוני שמתאים לפיוזים שנמצאים ברכב. (כדאי לא להשתמש בבתי הפיוז בצבע לבן חלבי של פיוזים מזכוכית, הם נמסים). איר יודעים מהוא הנתיך המתאים – מחשבים את מגבלת הזרם הדרושה עפ"י הספק הפנסים בוואט לחלק למתח המערכת שהוא 12 וולט. לדוגמא, אם ניקח זוג פנסים בהספק W55 כל אחד אז ההספק הכולל יעמוד על W110. על מנת לקבל את הזרם שיצרכו הפנסים נחלק ב12 (V12 מתח הסוללה) ונקבל תוצאה של 9.16 כלומר נוכל להשתמש בפיוז של 10 אמפר, או במקרה גבולי כזה 15 אמפר. שיטות התקנה וחיבור מבחינה מכאנית רוב רובם של הפנסים מצוידים בבורג בבסיסם אותו מחברים למשטח שטוח כלשהו. בפגושי פח ניתן לחבר לפגוש עצמו, במקרים אחרים יש להוסיף לוחיות חיבור כלשהן לפגוש/קשת ההתהפכות. כדאי להקפיד על התקנה קשיחה כמה שניתן, לא לחבר פנס לפחית אלומיניום דקיקה שתגרום לפנס לרקוד תוך נסיעה ולאור לשגע את הנוהג ברכב. מבחינה חשמלית ניתן לחבר חיבור ישיר של פיוז למצבר ממנו יצא כבל למתג בתא הנוסעים וממנו לפנס עצמו, אך שיטה זו אינה מומלצת בשום פנים ואופן. היא דורשת מתג שעובד בזרמים גבוהים, וחיווט זרם גבוה ארוך במיוחד לתוך תא הנוסעים.
השיטה הנכונה היא חיבור דרך ממסר, על פי הסכימה הבאה. בשיטה זו הפנסים יפעלו רק כשהסוויץ' פתוח, כך שהסכנה לריקון מצבר פוחתת. כמו כן, כבלי הזרם הגבוה בעל אורך מינימאלי, ולתוך תא הנוסעים אנחנו מכניסים רק חוט פיקוד דק. קצת על ממסר : כאשר בין רגל 5 (מספר 85 על הממסר) לבין רגל 6 (מספר 86 על הממסר) יורגש מתח הסליל 'יטען' וימשוך את המתג ממצב "כבוי" למצב "דלוק". כאשר יפסק המתח הסליל 'יתפרק' וירפה מהמתג ויפסיק את העברת הזרם דרך הממסר. ולהסבר הפשוט : כאשר אין מתח על נק' 5,6 הממסר יאפשר מעבר זרם בין נקודות 2 ו4 . בעת מתח על נקודות 5,6 הממסר יאפשר מעבר זרם בין נקודות 3 ל4 בחיבור זה אנו נשתמש. * אין חשיבות לקוטביות על 5,6 וכנ"ל לקוטביות על 3,4
חיבור 8 יחובר בנקודת מתח שאחרי מתג ההדלקה הראשי במכונית (המידה ונשכח לכבות את הפנסים הם יכבו כאשר נכבה את הרכב). ניתן לבצע את החיבור הנ"ל בכל מקום כיוון שצריכת הזרם היא אפסית ולא תשפיע על הצרכן שמחובר (לדוגמא ניתן לחבר במקביל לכבל האדום של הרדיו או הדיבורית, לפני מתג אורות הערפל, במקביל למצית, לפני חיבור האיתותים וכו'). את חיבור 7 נחבר לרגל 85 בממסר (חיבור 6) ואת רגל 86 בממסר (חיבור 5) נחבר למינוס (גוף הרכב) ·*על הממסר עצמו ניתן למצוא כיתוב של כל הפרטים הנ"ל. הערה חשובה – בשרטוט לא מצויר פיוז בחיבור הפלוס למתג (חיבור 8). חובה להעביר כל פלוס ברכב דרך פיוז. במידה ולוקחים זרם מחוט קיים, למשל הרדיו או המצית, צריך לבדוק שלוקחים אחרי הפיוז! החיבור הנ"ל מסוכן לאנשי הפלטינות, בודדים ככל שיהיו, הם יהיו חייבים להדליק את מתג ההצתה בשביל להאיר, ואם הם יאירו את הקומזיץ במשך יותר מחצי שעה עם סוויץ' פתוח ומנוע כבוי הם ישרפו את הפלטינות, הקויל, החוטים למפלג ואולי את כל הרכב, בדוק, מניסיונו של חנן. פתרון אחד לזה הוא אם יש מצב ביניים בסוויץ' שבו הרדיו עובד אבל ההצתה לא, אז לחבר לשם, פתרון אחר הוא לא לחבר לסוויץ' בכלל. * במתגים שבהם יש נורית חיווי נחבר את מחבר האדמה לגוף הרכב על מנת לאפשר את הידלקות נורית החיווי בזמן הדלקת הפנסים. עלויות צפויות
מתג בעל נורה פנימית (בעל שלוש רגליים) עולה כ15 ₪ באוטודיפו ובחנויות חלפי חשמל רגילים. ממסר ובית ממסר עולה בסביבות 50 ₪ (בקשו ממסר לזרם 30 אמפר). בית פיוז ופיוז עולים שקלים בודדים, וכמוהם גם חוטי החשמל.
|
הודעת מערכת