PDA

צפייה בגרסה מלאה : ניווט בשטח



hades410
16-06-13, 22:19
שלום לכולם,

חדש בתחום, מטייל כבר מספר חודשים הכל טוב ויפה הבובה נוסעת אבל מה.. נתקעתי קצת בקטע של הניווט,
עד עכשיו שמתי לב שאני פשוט נכנס לצירים על בליינד ומקווה שבסוף השביל לא יחכה לי איזה מכתש..
עד היום הכרתי רק מפות סמ"ש ו waze.
ניסיתי כל מיני תוכנות למיניהן כמו עמוד ענן ו twonav ומפות של גוגל ולווינים של נאסא ומה לא הכל נראה פצצה במחשב אבל ברגע שנכנסים בפועל לשטח
אין לי מושג איפה אני
אין לי מושג לאן אני נוסע
בכל התוכנות האלה על המפה אני רואה נקודה שזזה על שביל מקוטע בכל מיני צבעים.
שניסיתי לחפש בגוגל תוכנות ניווט שטח נתקלתי בבלאגן כזה שצריך תוכנת ניווט כדי להגיע לתוכנת ניווט שאתה מחפש
יש מיליון סוגים של GPS מיליון תוכנות לאייפון ומיליון סוגים של מפות
מישו יכול לחלוק עמי את נסיונו ולהכווין אותי לדרך ידידותית לניווט בשטח, כזאת שתוכל לערוך גם דרך המחשב אבל שתוכל בפועל לראות איפה אתה גם בשטח. ולקבל גם הנחיות נורמאליות לגבי כיוונים.
אם זה אפשרי גם משו שלא ישאב לך את הכיס לגמרי..

תודה רבה מראש לכל המשיבים :)

iben
16-06-13, 22:32
יש תוכנות לימוד לניווט רגלי שיעזרו ללמוד איך לקרוא מפה טופגרפית
תעזר בהם ללמוד איך לחבר מפה לשטח, לא לנווט ברגל חס וחלילה
זה נראה לי נקודה טובה להתחיל

נמרוד
16-06-13, 22:47
תוכנות הניווט בשטח לא נותנות הנחיות כמו תוכנות הניווט בכביש - הן כולן מראות לך מפה ואת המיקום שלך, נע על גבי המפה, וכיוון התנועה שלך. אם טענת לתוכן גם מסלול מוכן מראש, אז המסלול יוצג. אבל אתה אחראי להביא את הרכב לעקוב אחרי המסלול.

זה שונה לחלוטין מתוכנות ניווט הכבישים המודרניות! אלו לוקחות את המיקום שלך ו"מפה" שהיא הרבה, הרבה יותר מדויקת (של הכבישים בלבד) ומוסיפות ממשק קולי. בשטח אין את זה - זה בסך הכל מפה נעה!

אתה כן צריך לדעת לקרוא מפה בצורה בסיסית לפחות. זה לא מסובך מדי, ואתה יכול להתחיל פשוט על ידי טיול עם מישהו קצת יותר מנוסה - הכוונה בסך הכל למישהו שעשה קורס מ"כים בצבא או משהו דומה.

hades410
16-06-13, 22:54
אולי חל פה בלבול, לקרוא מפה טופוגרפית אני יודע מצויין (עוד מתקופת הניווטים בצבא) אם אני פותח מפה במהלך הטיול אני מתמצא יופי!
הבעיה היא, שזה לא נוח כל פיצול בשביל וכל 100 מטר לפתוח מפה.. שאתה מנווט רגלי אז הכל איטי יותר יש לך זמן הסתגלות רב יותר
אך בנסיעה מהירה יחסית בשטח פחות נוח לנווט עם מפת נייר, הבנתי שיש כל מיני מכשירי ניווט שאתה עורך מסלול במחשב ואז הם מכוונים אותך נ.צ אחרי נ.צ בצורה די מדוייקת..

IlanHadar
16-06-13, 23:08
אף אחד לא מסוגל גם לנהוג מהר, גם לקרוא מפה ולנווט. כן אפשרי אם יש נווט לידיך שאתה נוהג שעוקב אחרי הדרך.

אפשר לנווט על מפה אבל זה אומר לעצור בהתפצלות או שינוי כיוון ולבדוק, לא תהיה תנועה רציפה.

אם אתה מוביל טיול אתה צריך להכין קובץ מסלול מראש ולטעון אותו למכשיר הניווט (או למפה).

ציר הניווט הוא ווקטורי, אתה מנווט לפי כיוון הקטע ומנסה להיות צמוד במידת האפשר לציר. אני הרבה שנים ניווטתי לפי ציר ניווט על מכשיר גרמין ללא מפה כלל. המפה שימשה רק לאיתור נקודות עניין / חירום. היום אני מנווט באותו עיקרון רק שהמסלול הווקטורי מופיע לי על מפה, שוב לא ממש חשוב איזה מפה, גם לא ממש חשוב סימון השבילים אם הכנת בבית.

tamir128
16-06-13, 23:17
אולי חל פה בלבול, לקרוא מפה טופוגרפית אני יודע מצויין (עוד מתקופת הניווטים בצבא) אם אני פותח מפה במהלך הטיול אני מתמצא יופי!
הבעיה היא, שזה לא נוח כל פיצול בשביל וכל 100 מטר לפתוח מפה.. שאתה מנווט רגלי אז הכל איטי יותר יש לך זמן הסתגלות רב יותר
אך בנסיעה מהירה יחסית בשטח פחות נוח לנווט עם מפת נייר, הבנתי שיש כל מיני מכשירי ניווט שאתה עורך מסלול במחשב ואז הם מכוונים אותך נ.צ אחרי נ.צ בצורה די מדוייקת..

המעבר מניווט רגלי לניווט רכוב הוא קצת קשה.
אם לנווט אתה יודע, אז תתחיל לאט לאט וזה יבוא מעצמו.
תתחיל ללמוד שטח קדימה, קצת כמו שלומדים ציר לניווט לילה, ואז לא תפתח מפה כל שניה.

hades410
16-06-13, 23:36
אני יודע שהפיתרון הכי זול זה לבנות ציר וללמוד אותו ואז כמו בצבא להביא הבייתה ארגז פלסטלינה ולעצב לי את השביל וללמוד אותו,
האמת, אני מטייל הרבה, ולא נראה לי הגיוני שכל פעם שאני ארצה לצאת החוצה אני אצטרך לשבת יומיים קודם ללימודים.
מה עוד שאין לך שום אופציה להתממשק עם מלא קבצי GPS של מסלולים שנמצאים פה באינטרנט, ולשם אני מכוון!
יש מצב שטעיתי וב 2013 תוכנת ניווט היא עדיין מילה גסה?

נמרוד
16-06-13, 23:46
אולי חל פה בלבול, לקרוא מפה טופוגרפית אני יודע מצויין (עוד מתקופת הניווטים בצבא) אם אני פותח מפה במהלך הטיול אני מתמצא יופי!
הבעיה היא, שזה לא נוח כל פיצול בשביל וכל 100 מטר לפתוח מפה.. שאתה מנווט רגלי אז הכל איטי יותר יש לך זמן הסתגלות רב יותר
אך בנסיעה מהירה יחסית בשטח פחות נוח לנווט עם מפת נייר, הבנתי שיש כל מיני מכשירי ניווט שאתה עורך מסלול במחשב ואז הם מכוונים אותך נ.צ אחרי נ.צ בצורה די מדוייקת..

אם אתה יודע לנווט רגלי אז ניווט רכוב זה עקרונית אותו דבר *

כן, עוצרים את הרכב מתי שצריך ומסתכלים במפה - או במכשיר הניווט שמשמש כמפה נעה עם מיקום עצמי. אבל זה לא כל 100 מטר, במציאות לעתים נדירות אתה נוסע במבוך מיוער שבו בכל 100 מטר יש צומת. במדבר אתה בדרך כלל נוסע קילומטרים רבים, עשרות קילומטרים, בין נקודות שבהן אתה צריך לפתוח מפה. בנוסף, בישראל יש את סימון השבילים בשטח במקל מאד - אתה נוסע על השביל הכחול נניח עד המפגש עם האדום. עד שאתה לא מגיע למפגש, אין לך מה לעצור, אלא לנסוע ולהנות מהנוף. בפועל אם אתה יודע לנווט, אתה יודע לנווט, ומכשיר ניווט (= מפה נעה עם מיקום עצמי) פשוט מקצר מאד את הזמן שלוקח לפתוח ולקפל מפה ולהתאפס על המיקום עצמי כל פעם מחדש.

ואין בעייה לטעון את קבצי המסלול לתוכנות השונות. מקובל להחליף מסלולים בפורמט TWL, פורמט היסטורי פה בארץ, יש פורמטים אחרים כמו KML של גוגל, רוב התוכנות מכירות את רוב הפורמטים ויש בכל מקרה תוכנות המרה כך שזה לא עניין. אני משתמש בעמוד ענן על מכשיר PND ישן וקטן, אני מוצא אותה פשוטה ביותר ונוחה לשימוש.


* כתבתי עקרונית אותו דבר... אל תקפצו, מי שרוצה לפתוח דיון פילוסופי על ניווט רגלי מול רכוב, שיתפתח מהר לחי"ר מול שריון... מוזמן!

raanan
17-06-13, 01:44
אני חושב שהבעיה אצלך בגודל המסך .
את זה קראת ? במידה ולא, ייתכן שלאחר הקריאה תוכל למקד הבעיה .
http://www.jeepolog.com/forums/content.php?r=2538-%D7%A0%D7%99%D7%95%D7%95%D7%98-%D7%9E%D7%9E%D7%95%D7%97%D7%A9%D7%91-%D7%9C%D7%92-%D7%99%D7%A4%D7%90%D7%99%D7%9D-%D7%9E%D7%93%D7%A8%D7%99%D7%9A-%D7%9E%D7%A2%D7%95%D7%93%D7%9B%D7%9F

רענן

tamir128
17-06-13, 01:48
אני יודע שהפיתרון הכי זול זה לבנות ציר וללמוד אותו ואז כמו בצבא להביא הבייתה ארגז פלסטלינה ולעצב לי את השביל וללמוד אותו,
האמת, אני מטייל הרבה, ולא נראה לי הגיוני שכל פעם שאני ארצה לצאת החוצה אני אצטרך לשבת יומיים קודם ללימודים.
מה עוד שאין לך שום אופציה להתממשק עם מלא קבצי GPS של מסלולים שנמצאים פה באינטרנט, ולשם אני מכוון!
יש מצב שטעיתי וב 2013 תוכנת ניווט היא עדיין מילה גסה?

אהמממ.... אם זה המצב, אז אתה.... עדיין לא באמת יודע לנווט...

סתם לדוגמא: אני יכול לנהוג ותוך כדי לדבר בטלפון (שטח נו) והבן שלי שעדיין חסר נסיון ניווטי עוקב על המפה כל הזמן. אחרי כמה זמן הוא מצביע על המפה ואומר, אנחנו כאן. ואני מתקן למקום האמיתי.
היכולת הזו באה אחרי הרבה שנים של ניווטים רגליים ורכובים, ביום ובלילה. לא כולם מגיעים לאותה רמה אבל כולם מצליחים לשפר את יכולת הניווט שלהם עם הזמן.
ללמוד ניווט זה כמו ללמוד לנהוג. אחרי שלומדים את העקרונות, צריך לצבור הרבה נסיון.

אבל אם יש תוכנה ניווט - אז מה הבעיה?
מה הבעיה לטעון את הקבצים שאתה מדבר עליהם?
עם איזה תוכנה אתה מנווט?
עם איזה מכשיר?

hades410
17-06-13, 02:10
אהמממ.... אם זה המצב, אז אתה.... עדיין לא באמת יודע לנווט...

סתם לדוגמא: אני יכול לנהוג ותוך כדי לדבר בטלפון (שטח נו) והבן שלי שעדיין חסר נסיון ניווטי עוקב על המפה כל הזמן. אחרי כמה זמן הוא מצביע על המפה ואומר, אנחנו כאן. ואני מתקן למקום האמיתי.
היכולת הזו באה אחרי הרבה שנים של ניווטים רגליים ורכובים, ביום ובלילה. לא כולם מגיעים לאותה רמה אבל כולם מצליחים לשפר את יכולת הניווט שלהם עם הזמן.
ללמוד ניווט זה כמו ללמוד לנהוג. אחרי שלומדים את העקרונות, צריך לצבור הרבה נסיון.

אבל אם יש תוכנה ניווט - אז מה הבעיה?
מה הבעיה לטעון את הקבצים שאתה מדבר עליהם?
עם איזה תוכנה אתה מנווט?
עם איזה מכשיר?

תראה, בשבילים ברורים גדולים ומסומנים ברור שהניווט נעשה קל, אבל כשאתה במקומות צפופים יותר, לא מסומנים, עם הרבה פניות והתפצלויות, קשה לעקוב אחרי הציר שאתה נמצא בו, ניסיתי בכל הזמן האחרון להשתמש בעמוד ענן דרך האייפון שלי למשל, המיקום שלי על המסלול לא תמיד מדויק, הרבה פעמים אני רואה עשרות שבילים על המפה ואת הנקודה שלי קופצת משביל לשביל, מה עוד שאם אני לא עוצר ועוקב עם האצבע אחרי השביל אני בכלל לא יודע לאן הוא מוביל...

כל הנושא נפתח בגלל שטיילתי לפני כמה ימים ופגשתי בחור עם מכשיר (כמדומני גרמין) שהוא מזין לתוכו מסלול שמורכב מנ.צ (מכל קובץ שהוא הוריד באינטרנט למשל) והמכשיר לבד נותן לו אזימוט לנקודה הבאה יחד עם מרחק, גובה (ואפילו טמפ ואחוזי לחות). ידעתי שקיימים מכשירים כאלה אך מעולם לא ניווטתי איתם ולכן אני מתייעץ אתכם בנושא
ושוב תודה לכל מי שמקדיש זמן ומסייע לי:)

tamir128
17-06-13, 02:45
תראה, בשבילים ברורים גדולים ומסומנים ברור שהניווט נעשה קל, אבל כשאתה במקומות צפופים יותר, לא מסומנים, עם הרבה פניות והתפצלויות, קשה לעקוב אחרי הציר שאתה נמצא בו, ניסיתי בכל הזמן האחרון להשתמש בעמוד ענן דרך האייפון שלי למשל, המיקום שלי על המסלול לא תמיד מדויק, הרבה פעמים אני רואה עשרות שבילים על המפה ואת הנקודה שלי קופצת משביל לשביל, מה עוד שאם אני לא עוצר ועוקב עם האצבע אחרי השביל אני בכלל לא יודע לאן הוא מוביל...

כל הנושא נפתח בגלל שטיילתי לפני כמה ימים ופגשתי בחור עם מכשיר (כמדומני גרמין) שהוא מזין לתוכו מסלול שמורכב מנ.צ (מכל קובץ שהוא הוריד באינטרנט למשל) והמכשיר לבד נותן לו אזימוט לנקודה הבאה יחד עם מרחק, גובה (ואפילו טמפ ואחוזי לחות). ידעתי שקיימים מכשירים כאלה אך מעולם לא ניווטתי איתם ולכן אני מתייעץ אתכם בנושא
ושוב תודה לכל מי שמקדיש זמן ומסייע לי:)

1. לא מכיר אייפון ואת עמוד ענן לאייפון אבל אם המכשיר נמצא בנקודה ברכב בה הוא קולט היטב, אין סיבה שהמיקום על המסלול לא יהיה מדוייק.

2. אם אתה לא יודע לאן השביל מוביל, אז עצור ועקוב עם האצבע, פתח מפת נייר, קנה מכשיר עם מסך גדול או תכנן לך ציר לפני הטיול. בלי פלסטלינה. עם עמוד ענן של המחשב השולחני ו/או גוגל ארץ.
עם קצת אימון ונסיון, מסתכלים על המפה הטופוגרפית ורואים את התבליט של השטח.

3. הפיצ'ר הזה שאתה מדבר עליו, שנותן אזימוט לנקודה הבאה, קיים בתוכנות רבות אבל בד"כ לא שימושי, אלא אם הנקודות הוכנסו במיוחד למטרת ניווט כזה.
בד"כ לא זה המצב. רוב המסלולים הם או הקלטות מסלול שעשה מישהו או בחירת נקודות ע"ג מפה (עמוד ענן, גוגל ארץ וכיוצ"ב) או שילוב. במצב כזה האזימוט לנק' הבאה יכול להוריד אותך מהשביל, לדרדר אותך לתהום וכיוצ"ב. לא כייף.
אם הגרמין יודע מה אחוז הלחות בנקודה הבאה, אז קנה לי גם אחד כזה :cool:.

momi-r
17-06-13, 11:10
אני משתמש באייפד
בעיקר עם תוכנת TOPOMAP וגם עם מפות גוגל צילומי אויר (לא חסרות תוכנות לניווט שטח - בעבר גם השתמשתי ב OZI אבל על מחשב נייד היה קצת מסורבל)
בשניהם אני יכול לערוך מסלול על המחשב בבית ולטעון אותו לאייפד - ובאייפד אני רואה את המיקום שלי ביחס למסלול שמסומן ברור על האייפד.

עם האייפון מאוד קשה בגלל גודל המסך - באייפד הרבה יותר נוח .

shahav
17-06-13, 11:43
תיראה, תוכנות ניווט במפות ראסטר, כלומר מבוססות תמונה, לא נותנות הרבה, מעבר למיקומך הנוכחי ביחס למסלול שטענתה מראש.

אני מציע לך לחכות מעט, ואוטוטו יגיעו מפות ווקטוריות של הסמ"ש, אז תוכנות הניווט יוכלו לעבוד בשטח בדומה לכביש, כלומר עם הוראות קוליות, הכנה לפניות, הערכת זמן וכדומה.

גילויי נאות - אני קצת משוחד כי כתבתי תוכנת ניווט שטח ...

רבין

zerez
17-06-13, 12:30
אני יודע שהפיתרון הכי זול זה לבנות ציר וללמוד אותו ואז כמו בצבא להביא הבייתה ארגז פלסטלינה ולעצב לי את השביל וללמוד אותו,
האמת, אני מטייל הרבה, ולא נראה לי הגיוני שכל פעם שאני ארצה לצאת החוצה אני אצטרך לשבת יומיים קודם ללימודים.
מה עוד שאין לך שום אופציה להתממשק עם מלא קבצי GPS של מסלולים שנמצאים פה באינטרנט, ולשם אני מכוון!
יש מצב שטעיתי וב 2013 תוכנת ניווט היא עדיין מילה גסה?

תוכנת ניווט היא לא מילה גסה אבל היא בשום אופן לא תחליף למפת נייר והתמצאות בשטח,
תוכנת ניווט היא כלי עזר לניווט ולא כלי ניווט יחידי.

יש הרבה תוכנות ויש הרבה מפות לתוכנות האלו, תבחר מה שנוח לך אבל אל תוותר על מפת הנייר - כל השאר זה אימון

zerez
17-06-13, 12:33
תיראה, תוכנות ניווט במפות ראסטר, כלומר מבוססות תמונה, לא נותנות הרבה, מעבר למיקומך הנוכחי ביחס למסלול שטענתה מראש.

אני מציע לך לחכות מעט, ואוטוטו יגיעו מפות ווקטוריות של הסמ"ש, אז תוכנות הניווט יוכלו לעבוד בשטח בדומה לכביש, כלומר עם הוראות קוליות, הכנה לפניות, הערכת זמן וכדומה.

גילויי נאות - אני קצת משוחד כי כתבתי תוכנת ניווט שטח ...

רבין

בתיכנון ציר נכון OZI יודעת לתת לך הנחיות קוליות גם על מפות סרוקות,
ל ORUX החדשה יש אפשרות לתכנן ציר על מפה סרוקה, אני לא יודע כמה זה יעיל, אני לא מאמין שהתוכנה יכולה לדעת איזה כביש הוא חד סיטרי, אבל זה קיים.

regevzuki
17-06-13, 19:31
למה לא עונים לשאלה שלו...תוכנת oruxmaps עובדת מצויין על אנדרואיד , ניתן להוריד מפות מעמוד ענן עם מסלולים ולנווט עם התוכנה. אני עובד גם איתה וגם עם twonav וכמובן עם מפה פתוחה מול העיניים.

-->