צפייה בגרסה מלאה : שאלה כללית וקטנה על קפיצי עלים
דבר ראשון - עשיתי חיפוש וקראתי אין ספור שרשורים על העניין, וזו בדיוק הבעיה.
לכל אחד שם דעה אחרת והוא מביא הוכחות מפורטות, תאורטיות ומעשיות שהוא צודק ונוגד את השני.
השאלה היא סך הכל פשוטה וקצרה,
(ההנחה היא שכל המשתנים פרט לקפיץ הם זהים)
האם קפיץ עלים יעבוד יותר טוב כשהוא יותר שטוח?
כי כמה דעות היו שקפיץ שטוח נוטה להישבר יותר מקפיץ בעל קשת.
האם זה נכון וקפיץ "מוקשת" יהיה עמיד ואמין יותר?
ובכלל, חוץ מעייפות החומר, מה יכול לגרום לקפיץ עלים להישבר..?
ובכלל, חוץ מעייפות החומר, מה יכול לגרום לקפיץ עלים להישבר..?
מנסיוני:
1. לכלוך/בועת אוויר ביציקה.
2. בולם גמור
3. חוסר איזון בין העלים (מבחינת אורך החיים ועוד)
4. ריכוז מאמצים מתכנון לקוי של המערכת
יונתן אתה יכול להסביר לי מה זה סעיף 4 שכתבת?
ואולי מישהו יכול לענות על השאלה העיקרית?
אני עדיין לא יודע עם יעבוד יותר טוב כשהיה שטוח
נראה לי שהרכב יהיה יותר נוח כשהקפיץ יותר שטוח
אצלי כרגע הקפיצים כמעט שטוחים
לא לגמריי השארנו קשת קטנה
מה זה "יעבוד טוב יותר"?
יעבוד טוב יותר בשבילי:
1. בעקבות ההשטחה הקפיץ יהיה עמיד יותר, ויחזיק יותר זמן
2. האוטו יהיה רך ונוח יותר
3. מהלך מתלה גדול יותר
יעבוד טוב יותר בשבילי:
1. בעקבות ההשטחה הקפיץ יהיה עמיד יותר, ויחזיק יותר זמן
2. האוטו יהיה רך ונוח יותר
3. מהלך מתלה גדול יותר
1. לא יודע להגיד
2. יותר רח ונעים
3 . יש יותר מהלך לפתוח / השאלה מה קורה בצד השני שצריך לסגור מהלך
יונתן אתה יכול להסביר לי מה זה סעיף 4 שכתבת?
תשובה שהיא לא "הנדסית" אבל:
נניח שהקפיץ לא עובד על כל האורך שלו (מסיבות שונות, בין היתר תכנון לקוי), ועיקר העבודה שלו מתרכזת באזור קטן בקפיץ, כנראה ששם יהיה שבר. לעיתים זה יתחיל מדפורמציה, ובהמשך יכול להגיע לקפיץ שבור. (גם טיפול טרמי לקוי עשוי לגרום לתופעות האלו)
אבל מכיוון שנמרוד כבר הגיב בשרשור הזה הוא מוזמן להרחיב/לסתור את דברי.
3. מהלך מתלה גדול יותר
המהלך נגזר מהגיאומטריה של המתלה, ובמקרה של קפיץ העלה, מאורך המאיה.
כך שאם לא שינית את אורך המאיה, המהלך לא ישתנה, אלא רק נקודת האפס שלו.
מבחינה הנדסית טהורה, המאמצים בקפיץ הם מינימליים כאשר הוא שטוח. כשהוא מעורגל לקשת, יש בו מאמצים שגדלים כאשר הוא עובד.
מבחינת הנדסת מתלים, קפיץ שטוח בדרך כלל גם מקביל לקרקע, ואז ה " spring link " זו הזרוע העוקבת שהיא בעצם החלק בין החיבור הקבוע לבין הסרן - עובדת כמעט במקביל לקרקע, וזו התצורה שבה הכי נוח ליושבי הרכב, כי המתלה מעביר כוחות קטנים יחסית אל השלדה, בכיוון מעלה-מטה.
אסף.
מבחינה הנדסית טהורה, המאמצים בקפיץ הם מינימליים כאשר הוא שטוח. כשהוא מעורגל לקשת, יש בו מאמצים שגדלים כאשר הוא עובד.
מבחינת הנדסת מתלים, קפיץ שטוח בדרך כלל גם מקביל לקרקע, ואז ה " spring link " זו הזרוע העוקבת שהיא בעצם החלק בין החיבור הקבוע לבין הסרן - עובדת כמעט במקביל לקרקע, וזו התצורה שבה הכי נוח ליושבי הרכב, כי המתלה מעביר כוחות קטנים יחסית אל השלדה, בכיוון מעלה-מטה.
אסף.
אסף דורון, תודה רבה. אלו התשובות שחיפשתי.
ובנוגע לעמידות של המתלים? האם יש אמת בדברים שקפיץ שטוח ישבר לפני המוקשת בנסיעת שבילים וכו'?
GodsFather
16-08-12, 09:01
קפיץ ישבר בגלל פגמים בו (יצור/עייפות) או בהתקנה שלו.
למשל, אם הוא מגיע לזויות שהוא לא אמור להגיע אליהן (למשל כי לא כיוונו במפ-סטופ כראוי).
הקפיץ המקורי בהיילקס ישנים הוא שטוח, וכשהוא בלוי, הוא עם קשת הפוכה( למעלה), ובמידה וממשיכים לנסוע ככה, השילדה נסדקת לפני שהקפיצים נשברים.
עד שישבתי לכתוב תשובה, אסף נתן את שתי הסיבות העיקריות. שלישית היא שבקפיץ ישר יש מינימום של חופש ימינה/שמאלה במתלה.
כמעט בכל מכונית עם קפיצי עלים, בצורה המקורית כמו שהמתלה תוכנן במפעל, הקפיצים פחות או יותר שטוחים ומקבילים לקרקע. קשה לי לחשוב על דוגמא נגדית.
קפיץ עלים קשתי, הוא המצאה של שוק האפטר-מרקט שמטרתה להגביה רכב שטח.
הבנתי.
טוב זה נותן לי עוד אסמכתא בקשר לשינוי המתלים באוטו.
תודה רבה...
אתה מתלבט מה עדיף, SPOA עם קפיץ שטוח או סרן מתחת לקפיץ קשתי ?
אתה מתלבט מה עדיף, SPOA עם קפיץ שטוח או סרן מתחת לקפיץ קשתי ?
חיובי...אני אשמח לשמוע את דעתכם...
לערגל קפיץ, או להחליף לקפיץ תחליפי קשתי יותר, זה הפתרון הקל. לא דורש שינויים, ריתוכים, חישובים.
אבל SPOA הוא הפתרון הנכון יותר מכל בחינה הנדסית.
קח עוד אפשרות בחשבון - חיתוך הכנפיים. המטרה בסופו של דבר, לא לשכוח, היא להכניס גלגלים גדולים יותר, ואת זה אפשר להשיג לא רק על ידי הגבההת הג'יפ כולו מעל הסרנים, אלא גם על ידי עיצוב מחדש של המרכב כדי שלא יגע בגלגלים.
לערגל קפיץ, או להחליף לקפיץ תחליפי קשתי יותר, זה הפתרון הקל. לא דורש שינויים, ריתוכים, חישובים.
אבל SPOA הוא הפתרון הנכון יותר מכל בחינה הנדסית.
קח עוד אפשרות בחשבון - חיתוך הכנפיים. המטרה בסופו של דבר, לא לשכוח, היא להכניס גלגלים גדולים יותר, ואת זה אפשר להשיג לא רק על ידי הגבההת הג'יפ כולו מעל הסרנים, אלא גם על ידי עיצוב מחדש של המרכב כדי שלא יגע בגלגלים.
SPOA נשמע לי יותר מתאים.
תודה רבה נמרוד, בדיוק החיזוק שרציתי ;)
במיוחד בשבילך שגיא, דיון עם הרבה מידע מועיל.
סמוראי קצר, בסיס גלגלים מעט גדול יותר, עלים ארוכים יותר אם מינימום הגבהה, גלגל 32", וחיתוך הכנפיים...
http://www.auszookers.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=1902&start=90
SPOA נשמע לי יותר מתאים.
כאן לדעתי הטעות שלך.
מה אתה רוצה בדיוק? רק גובה, או גלגל גדול יותר?
קפיץ בתצורה שקרובה ביותר למקורית נותן לך היגוי עדיף, יציבות עדיפה, באופן כללי - התנהגות טובה, בטוחה ומדויקת יותר.
כדי לקבל עוד עבירות, עוד נוחות וגם עוד קצת מרווח גחון, אתה רוצה גלגל גדול.
כדי לדחוף גלגל גדול יותר מתחת למרכב, צריך גובה ו/או קוסמטיקה של בתי הגלגלים. תקרא שוב את המבחן לסופה 3 סיור - שם השיגו את תוספת הגובה, העבירות והנוחות בלי לשנות את המתלים, ובלי לפגוע במאפייני ההתנהגות המקוריים הטובים - זה לדעתי צריך להיות הכיוון הנכון בבניית רכב שטח שיודע לעשות הכל , ולא שינוי דרמטי וחובבני (מה לעשות, עם כל הכבוד ל-SPOA, הרכב לא נולד ככה. תן קצת כבוד למהנדסי סוזוקי. יש מצב שהם יודעים מה הם עושים) בתכנון מערכת המתלים, שיכול להביא להשלכות הרות אסון - בעיקר בכביש.
אני לא מחפש יותר מדיי גובה כי אני רוצה להשטיח את העלים בכל מקרה, הגובה של האוטו ישאר אותו דבר.
אני רוצה להפוך את האוטו לנוח ורך יותר, ועל הדרך להרוויח מהלך מתלה גדול יותר. הבונוס שמתלווה לזה זה השיפור בקלירנס, אבל הגובה של הבודי בשאיפה לא ישתנה
(עכשיו הקפיץ מעורגל, אני אעלה אותו מעל הסרן ואשטיח אותו וכך אקבל את אותה הגובה +- בין הגלגל לכנף)
בקשר להיגוי - אני מתקן את ההיגוי על ידי זרוע Z לינק מותאמת במיוחד להגבהה הזאת.
קראתי את הכתבה, וזה אכן גרם לי לחשוב שוב פעם, ואני עדיין חושב.
אבל בשביל לעלות בגלגל אני צריך לרכוש גם ציריות מחוזקות, גם צמיגים וג'אנטים, גם שיפור הבלמים ויחסי העברה, וגם זה ייצור לי יותר בלאי על הרכב, אמנם לא משמעותי אבל עדיין.
מערכת הקפיצים שלי עייפה ודורשת החלפה, אז תוך כדי ההחלפה אני רוצה גם לשפר...
בסך הכל המעבר לSPOA הוא הפיך היות והכל מתוכנן ככה שכל מה שצריך בשביל להחזיר לSPUA קיים וניתן להחזיר את הרכב לקדמותו בקלות.
הגלגל הגדול יותר יגיע בשלב יותר מאוחר
במיוחד בשבילך שגיא, דיון עם הרבה מידע מועיל.
סמוראי קצר, בסיס גלגלים מעט גדול יותר, עלים ארוכים יותר אם מינימום הגבהה, גלגל 32", וחיתוך הכנפיים...
http://www.auszookers.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=1902&start=90
כן רק שהוא גם האריך את השלדה בשביל העלים מקדימה, בסגירה של מתלה הקפיץ מתעקם לצד הלא טוב שלו, אין לו כמעט מהלך מתלה, והוא גם קיצץ מהכנפיים וכו'.
לא בא לי לחתוך את האוטו, וכמו שציינתי מקודם, לעלות מידה בצמיגים דורש הכנה של האוטו, גם מבחינת בלמים, גם יחסי העברה...אין ספק אבל שזה יהיה הפרויקט הבא.
שנה הבאה ;)
קח קפיץ מעורגל ותשטח אותו והרגת אותו לגמרי, ודקה אחרי שתסיים את הפרוייקט תפתח שרשור לגבי קפיצים שבורים/קורסים.
קח קפיץ מעורגל ותשטח אותו והרגת אותו לגמרי, ודקה אחרי שתסיים את הפרוייקט תפתח שרשור לגבי קפיצים שבורים/קורסים.
דורון אני מסכים איתך.
מקדימה אני שם קפיצים חדשים.
מאחורה חשבתי לקחת קפיצים משומשים של סיקס, אבל כאלה שלא עורגלו.
האם לדעתך זה גם ייצור נזק?
לא הצלחתי למצוא קפיצים חדשים במחיר נורמלי (רק ב800 שקל ומעלה לקפיץ בודד)
קפיץ של סיקס אמור לתמוך במשקל גבוה בהרבה מסמוראי, תצתרך בעל מקצוע כדי לדרג את העלים מחדש, ולכייל את הקפיץ למשקל של הרכב המיועד.
קפיץ של סיקס אמור לתמוך במשקל גבוה בהרבה מסמוראי, תצתרך בעל מקצוע כדי לדרג את העלים מחדש, ולכייל את הקפיץ למשקל של הרכב המיועד.
מכיר, יקרה.
-->
vBulletin® v4.2.4, זכויות יוצרים ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd, תורגם על ידי vBHeb.