PDA

צפייה בגרסה מלאה : התקנת מערכת גז בסובארו אימפרזה WRX



ערן המסוקס
03-11-11, 21:59
חבר לעבודה קנה אימפרזה WRX. הרכב גומע אוקטן 98 משובח, והתדלוקים יקרים, על כן, הוחלט על התקנת מערכת גז חדשה מסוג LOVATO.
ידעתי שזה הולך להיות מעניין, ואני תמיד שמח לאתגרים.

סובארואים בדגמים שונים כבר עשיתי, ולא מעט, אך תא המנוע פה צפוף יותר, הסעפת שונה, והמנוע הרבה יותר חזק וגם מוגדש בטורבו.

עקב צפיפות תא המנוע, וכדי להמנע ככל האפשר מחסימה או הפרעה בטיפול מכאני כלשהו ברכב, צופפתי את כל המערכת בפינה אחת, כאשר מחשב ניהול המנוע בגז, מוקם מחוץ לתא המנוע, במחיצה מתחת לחלון. שם הוא מוגן גם מפני חום וגם מפגעים אחרים.

מערכת הגז מורכבת מכמה חלקים.

הגז מתחיל את דרכו במיכל הגז, אשר ממוקם בתא המטען של הרכב.

52081

בתמונה, עדיין בעבודה כמובן. אחרי ההתקנה, המיכל מוסתר מתחת לשטיח של תא המטען, והוא ממוקם במקום הגלגל הרזרבי.

משם הגז ממשיך את דרכו לתא המנוע, שם הוא נכנס לווסת של הגז. הווסת, מוריד את לחץ הגז, ללחץ מיוצב, ומאדה אותו ע"י חימום.

לצורך חימום הגז, הווסת מחובר למערכת הקרור של הרכב, ומתחמם לטמפרטורת העבודה של הרכב. כעקרון, כמה שיותר גז עובר דרך הווסת, כך הוא צריך להספיק לחמם בצורה יעילה יותר את הגז, כדי שלא יתקרר מאוד, ויחזור למצב נוזלי. חוסר ביכולת חימום מספק של הגז, יביא לאי יכולת נסיעה בגז

זוהי גם הסיבה, שרכב קר, תמיד יניע בבנזין, ויעבור אוטומטית לגז ברגע שהרכב הגיע לטמפרטורה מספקת.

במקרה הספציפי של חברי, אם הרכב כבר חם, ההנעה מתבצעת ישירות בגז.

בנוסף, הרכב הזה, דורש מערכת שימון שסתומים רב נקודתית ממוחשבת. גם המערכת הזאת, היתה צריכה למצוא את מקומה בפינה היחידה הפנוייה בתא המנוע.


52082


בתמונה ניתן לראות את הוסת הכסוף, כאשר מימינו, מיכל השמן של משמנת השסתומים, ומולו מחובר בית פילטר הגז בשחור. משמאל, יש ממסר השיך גם הוא למערכת.

נמשיך הלאה...

אחרי ויסות הלחץ וחימום הגז, הוא ממשיך בדרכו דרך פילטר, וחיישנים, למזרקי הגז, ומשם לסעפת היניקה. הגז מוזרק קרוב ככל האפשר למזרק הבנזין ברכב, לצורך עבודה מדוייקת יותר.

52086

בתמונה אפשר לראות זוג מזרקים, ואת צינורות המשמנת הלבנים, אשר מחוברים גם הם לצינורות הזרקת הגז. השמן מוזרק יחד עם הגז, בצורה מדודה, ע"פ כמות הגז הנצרכת.

הותקן כפתור במיקום שדרש בעל הרכב.

52084

הכפתור מציג את מצב הנסיעה (בנזין או גז), כמו גם את כמות הגז הנמדדת ע"י מצוף בתוך המיכל, בדיוק כמו המצוף מיכל דלק סטנדרטי, ובנוסף לכך, מאפשר מעבר בין שני מצבי הנסיעה, בנזין או גז בכל רגע נתון תוך כדי נסיעה או בעמידה.

אני משתדל למקם את הכפתור על גולם וסה"כ לעשות מינימום הפרעות, תוך התחשבות בכך שהכפתור יהיה בטווח ראיה סביר, ולא יסכן את הנהג במידה, והוא משתמש בו בזמן נהיגה.
-------------------------------------------------------------------------------

לאחר התקנת המערכת בוצעו כוונים ונסיעת מבחן. בנסיעה הורגש חיתוך בעומס בטורים נמוכים. ייחסתי את זה לבעיית הצתה, אך מייד לאחר החלפת הפלאגים, שלא פתרה את הבעייה, המשכתי לחפור ברכב ומצאתי, שזה נבע מניהול ההזרקה במנוע, והתאמתו למערכת הגז. כמה כוונים ושינויי הגדרות, והרכב נוסע תענוג! לא נורא חבר, זה גם ככה רעיון טוב לעשות יישור קו אחרי קניה :p

סע בדרכים טובות, ותזהר להרוס את הרכב! פתחתי עליו את כל האצבע!

uri_bu
27-07-13, 13:26
אני יודע שזה היה לפני כמה שנים
אין בעיה עם מנוע טורבו בשילוב מערכת גז?

hadtomer
27-07-13, 15:12
1. אדם שרוכש WRX ואז נזכר לעשות חשבון לדלק - ואז להתקין גאז? זה בערך כמו אדם שהחליט לרכוש יאכטה בשני מיליון דולר, גילה שהביטוח שלה יקר אז החליט להשיט אותה באגם החולה.

2. תהיה לו ירידה מהותית בהספק- בגלל שמה לעשות -פליטה מסובבת טורבו והפליטה של גאז עניה מהותית (לא סתם כל מתקיני הגאז טוענים שזה נקי יותר), אך זו לא הבעיה העיקרית - ברכבים מוגדשים אחת הפונקציות העיקריות של הדלק הוא גם צינון של הבוכנות. אם יש לו שעון EGT הוא ישים לב שטמפרטורת העבודה עלתה באופן ניכר.

3. ברוך הבא לעולם של דטונציות (מה שאנחנו קוראים חיתוך) -ובניגוד לרכב לא מוגדש, כל שינוי לחץ ברומטרי יצור דטונציות-מה שיחייב כמובן התעסקות עם ניהול מנוע ושינוי של הפרמטרים כדי שיתאים לגאז- ואז לך תעבוד על פרמטרים חדשים עד ש... סרטים חדשים בכל פעם שהרכב יעבוד על אובר בוסט. אה, רגע, האוטו מוגדש....אוי...כמה עולה מנוע מיבוא?

4. עוד כוח? לא במקומותנו, תנסה להוסיף 0.2 באר, שזה לא כל כך רציני, ושיהיה בהצלחה....

ערן המסוקס
27-07-13, 23:31
1. אדם שרוכש WRX ואז נזכר לעשות חשבון לדלק - ואז להתקין גאז? זה בערך כמו אדם שהחליט לרכוש יאכטה בשני מיליון דולר, גילה שהביטוח שלה יקר אז החליט להשיט אותה באגם החולה.

הרכב הזה לא כלכך יקר. לא נקנה רכב חדש, וצריכת דלק שלו לא קטנה. עלויות הדלק הן משמעותיות, וכשאתה יודע שהעבודה של ההסבה איכותית ולא פוגעת בכלום, למה לא?


2. תהיה לו ירידה מהותית בהספק- בגלל שמה לעשות -פליטה מסובבת טורבו והפליטה של גאז עניה מהותית (לא סתם כל מתקיני הגאז טוענים שזה נקי יותר), אך זו לא הבעיה העיקרית - ברכבים מוגדשים אחת הפונקציות העיקריות של הדלק הוא גם צינון של הבוכנות. אם יש לו שעון EGT הוא ישים לב שטמפרטורת העבודה עלתה באופן ניכר.

אין ירידה בהספק. פליטת הגז דומה לפליטה של בנזין אך פחות פיח. ממש לא עניה יותר, וחיישן החמצן עובד איתה וקורה אותה. אין בעייה עם טמפרטורות הפליטה מכיוון שישנה אפשרות לכוון את יחס תערובת הגז והבנזין גם יחדיו בזמן עומס ובכל מצב אחר, ואני תמיד משתמש בה. במקרה הספציפי של הרכב הזה, בזמן גדישה הרכב השתמש בבנזין בלבד.

3. ברוך הבא לעולם של דטונציות (מה שאנחנו קוראים חיתוך) -ובניגוד לרכב לא מוגדש, כל שינוי לחץ ברומטרי יצור דטונציות-מה שיחייב כמובן התעסקות עם ניהול מנוע ושינוי של הפרמטרים כדי שיתאים לגאז- ואז לך תעבוד על פרמטרים חדשים עד ש... סרטים חדשים בכל פעם שהרכב יעבוד על אובר בוסט. אה, רגע, האוטו מוגדש....אוי...כמה עולה מנוע מיבוא?

דטונציה אינה חיתוך! דטונציה היא תופעה בה התערובת בצילינדר נדלקת לא בזמן שנועד לה, עקב טמפרטורה גבוהה בתא השריפה ופינות חמות. התוצאה היא צלילי נקישה בזמן הדטונציה, ועומסים לא בריאים על מכלולי המנוע.
גז הוא הרבה יותר עמיד לתופעה הזאת!
בכוון נכון של המנוע אין שום בעיות בכל מקרה, ואין נזקים כשעושים עבודה נכונה. את זה אתה יכול להווכח ולראות בלא מעט רכבים מוגדשים שנוסעים על הכבישים, ואישית רכבים שהסבתי במה ידי ונוסעים כבר לא מעט זמן.

4. עוד כוח? לא במקומותנו, תנסה להוסיף 0.2 באר, שזה לא כל כך רציני, ושיהיה בהצלחה....

רק אלוהים יודע מאיפה אתה שואב את הביטחון הזה, ועל מה אתה מבסס את המידע שלך. שיהיה בהצלחה.

-->