ערן המסוקס
03-11-11, 21:59
חבר לעבודה קנה אימפרזה WRX. הרכב גומע אוקטן 98 משובח, והתדלוקים יקרים, על כן, הוחלט על התקנת מערכת גז חדשה מסוג LOVATO.
ידעתי שזה הולך להיות מעניין, ואני תמיד שמח לאתגרים.
סובארואים בדגמים שונים כבר עשיתי, ולא מעט, אך תא המנוע פה צפוף יותר, הסעפת שונה, והמנוע הרבה יותר חזק וגם מוגדש בטורבו.
עקב צפיפות תא המנוע, וכדי להמנע ככל האפשר מחסימה או הפרעה בטיפול מכאני כלשהו ברכב, צופפתי את כל המערכת בפינה אחת, כאשר מחשב ניהול המנוע בגז, מוקם מחוץ לתא המנוע, במחיצה מתחת לחלון. שם הוא מוגן גם מפני חום וגם מפגעים אחרים.
מערכת הגז מורכבת מכמה חלקים.
הגז מתחיל את דרכו במיכל הגז, אשר ממוקם בתא המטען של הרכב.
52081
בתמונה, עדיין בעבודה כמובן. אחרי ההתקנה, המיכל מוסתר מתחת לשטיח של תא המטען, והוא ממוקם במקום הגלגל הרזרבי.
משם הגז ממשיך את דרכו לתא המנוע, שם הוא נכנס לווסת של הגז. הווסת, מוריד את לחץ הגז, ללחץ מיוצב, ומאדה אותו ע"י חימום.
לצורך חימום הגז, הווסת מחובר למערכת הקרור של הרכב, ומתחמם לטמפרטורת העבודה של הרכב. כעקרון, כמה שיותר גז עובר דרך הווסת, כך הוא צריך להספיק לחמם בצורה יעילה יותר את הגז, כדי שלא יתקרר מאוד, ויחזור למצב נוזלי. חוסר ביכולת חימום מספק של הגז, יביא לאי יכולת נסיעה בגז
זוהי גם הסיבה, שרכב קר, תמיד יניע בבנזין, ויעבור אוטומטית לגז ברגע שהרכב הגיע לטמפרטורה מספקת.
במקרה הספציפי של חברי, אם הרכב כבר חם, ההנעה מתבצעת ישירות בגז.
בנוסף, הרכב הזה, דורש מערכת שימון שסתומים רב נקודתית ממוחשבת. גם המערכת הזאת, היתה צריכה למצוא את מקומה בפינה היחידה הפנוייה בתא המנוע.
52082
בתמונה ניתן לראות את הוסת הכסוף, כאשר מימינו, מיכל השמן של משמנת השסתומים, ומולו מחובר בית פילטר הגז בשחור. משמאל, יש ממסר השיך גם הוא למערכת.
נמשיך הלאה...
אחרי ויסות הלחץ וחימום הגז, הוא ממשיך בדרכו דרך פילטר, וחיישנים, למזרקי הגז, ומשם לסעפת היניקה. הגז מוזרק קרוב ככל האפשר למזרק הבנזין ברכב, לצורך עבודה מדוייקת יותר.
52086
בתמונה אפשר לראות זוג מזרקים, ואת צינורות המשמנת הלבנים, אשר מחוברים גם הם לצינורות הזרקת הגז. השמן מוזרק יחד עם הגז, בצורה מדודה, ע"פ כמות הגז הנצרכת.
הותקן כפתור במיקום שדרש בעל הרכב.
52084
הכפתור מציג את מצב הנסיעה (בנזין או גז), כמו גם את כמות הגז הנמדדת ע"י מצוף בתוך המיכל, בדיוק כמו המצוף מיכל דלק סטנדרטי, ובנוסף לכך, מאפשר מעבר בין שני מצבי הנסיעה, בנזין או גז בכל רגע נתון תוך כדי נסיעה או בעמידה.
אני משתדל למקם את הכפתור על גולם וסה"כ לעשות מינימום הפרעות, תוך התחשבות בכך שהכפתור יהיה בטווח ראיה סביר, ולא יסכן את הנהג במידה, והוא משתמש בו בזמן נהיגה.
-------------------------------------------------------------------------------
לאחר התקנת המערכת בוצעו כוונים ונסיעת מבחן. בנסיעה הורגש חיתוך בעומס בטורים נמוכים. ייחסתי את זה לבעיית הצתה, אך מייד לאחר החלפת הפלאגים, שלא פתרה את הבעייה, המשכתי לחפור ברכב ומצאתי, שזה נבע מניהול ההזרקה במנוע, והתאמתו למערכת הגז. כמה כוונים ושינויי הגדרות, והרכב נוסע תענוג! לא נורא חבר, זה גם ככה רעיון טוב לעשות יישור קו אחרי קניה :p
סע בדרכים טובות, ותזהר להרוס את הרכב! פתחתי עליו את כל האצבע!
ידעתי שזה הולך להיות מעניין, ואני תמיד שמח לאתגרים.
סובארואים בדגמים שונים כבר עשיתי, ולא מעט, אך תא המנוע פה צפוף יותר, הסעפת שונה, והמנוע הרבה יותר חזק וגם מוגדש בטורבו.
עקב צפיפות תא המנוע, וכדי להמנע ככל האפשר מחסימה או הפרעה בטיפול מכאני כלשהו ברכב, צופפתי את כל המערכת בפינה אחת, כאשר מחשב ניהול המנוע בגז, מוקם מחוץ לתא המנוע, במחיצה מתחת לחלון. שם הוא מוגן גם מפני חום וגם מפגעים אחרים.
מערכת הגז מורכבת מכמה חלקים.
הגז מתחיל את דרכו במיכל הגז, אשר ממוקם בתא המטען של הרכב.
52081
בתמונה, עדיין בעבודה כמובן. אחרי ההתקנה, המיכל מוסתר מתחת לשטיח של תא המטען, והוא ממוקם במקום הגלגל הרזרבי.
משם הגז ממשיך את דרכו לתא המנוע, שם הוא נכנס לווסת של הגז. הווסת, מוריד את לחץ הגז, ללחץ מיוצב, ומאדה אותו ע"י חימום.
לצורך חימום הגז, הווסת מחובר למערכת הקרור של הרכב, ומתחמם לטמפרטורת העבודה של הרכב. כעקרון, כמה שיותר גז עובר דרך הווסת, כך הוא צריך להספיק לחמם בצורה יעילה יותר את הגז, כדי שלא יתקרר מאוד, ויחזור למצב נוזלי. חוסר ביכולת חימום מספק של הגז, יביא לאי יכולת נסיעה בגז
זוהי גם הסיבה, שרכב קר, תמיד יניע בבנזין, ויעבור אוטומטית לגז ברגע שהרכב הגיע לטמפרטורה מספקת.
במקרה הספציפי של חברי, אם הרכב כבר חם, ההנעה מתבצעת ישירות בגז.
בנוסף, הרכב הזה, דורש מערכת שימון שסתומים רב נקודתית ממוחשבת. גם המערכת הזאת, היתה צריכה למצוא את מקומה בפינה היחידה הפנוייה בתא המנוע.
52082
בתמונה ניתן לראות את הוסת הכסוף, כאשר מימינו, מיכל השמן של משמנת השסתומים, ומולו מחובר בית פילטר הגז בשחור. משמאל, יש ממסר השיך גם הוא למערכת.
נמשיך הלאה...
אחרי ויסות הלחץ וחימום הגז, הוא ממשיך בדרכו דרך פילטר, וחיישנים, למזרקי הגז, ומשם לסעפת היניקה. הגז מוזרק קרוב ככל האפשר למזרק הבנזין ברכב, לצורך עבודה מדוייקת יותר.
52086
בתמונה אפשר לראות זוג מזרקים, ואת צינורות המשמנת הלבנים, אשר מחוברים גם הם לצינורות הזרקת הגז. השמן מוזרק יחד עם הגז, בצורה מדודה, ע"פ כמות הגז הנצרכת.
הותקן כפתור במיקום שדרש בעל הרכב.
52084
הכפתור מציג את מצב הנסיעה (בנזין או גז), כמו גם את כמות הגז הנמדדת ע"י מצוף בתוך המיכל, בדיוק כמו המצוף מיכל דלק סטנדרטי, ובנוסף לכך, מאפשר מעבר בין שני מצבי הנסיעה, בנזין או גז בכל רגע נתון תוך כדי נסיעה או בעמידה.
אני משתדל למקם את הכפתור על גולם וסה"כ לעשות מינימום הפרעות, תוך התחשבות בכך שהכפתור יהיה בטווח ראיה סביר, ולא יסכן את הנהג במידה, והוא משתמש בו בזמן נהיגה.
-------------------------------------------------------------------------------
לאחר התקנת המערכת בוצעו כוונים ונסיעת מבחן. בנסיעה הורגש חיתוך בעומס בטורים נמוכים. ייחסתי את זה לבעיית הצתה, אך מייד לאחר החלפת הפלאגים, שלא פתרה את הבעייה, המשכתי לחפור ברכב ומצאתי, שזה נבע מניהול ההזרקה במנוע, והתאמתו למערכת הגז. כמה כוונים ושינויי הגדרות, והרכב נוסע תענוג! לא נורא חבר, זה גם ככה רעיון טוב לעשות יישור קו אחרי קניה :p
סע בדרכים טובות, ותזהר להרוס את הרכב! פתחתי עליו את כל האצבע!