PDA

צפייה בגרסה מלאה : רכב מונע ללא מצבר יכבה?



ybar
29-01-08, 10:29
השאלה היא כזאת, נניח שאני מניע רכב שאין לו בכלל מצבר פיזית בעזרת מצבר מרכב "תורם" תקין ומחבר את הכבלים ישירות מהמצבר ה"תורם" לפלוס והמינוס של הרכב במקום שאמור להיות המצבר של הרכב ה"נתרם", אחריי שהמנוע מונע בהנחה שהאלטרנטור תקין אני יכול לנתק את המצבר ה"תורם" מבלי שהרכב ה"נתרם" יכבה או שבכל מקרה הוא יכבה מיידית או לאחר מספר דקות בודדות, מה דעתכם?

idan_c
29-01-08, 10:45
השאלה היא כזאת, נניח שאני מניע רכב שאין לו בכלל מצבר פיזית בעזרת מצבר מרכב "תורם" תקין ומחבר את הכבלים ישירות מהמצבר ה"תורם" לפלוס והמינוס של הרכב במקום שאמור להיות המצבר של הרכב ה"נתרם", אחריי שהמנוע מונע בהנחה שהאלטרנטור תקין אני יכול לנתק את המצבר ה"תורם" מבלי שהרכב ה"נתרם" יכבה או שבכל מקרה הוא יכבה מיידית או לאחר מספר דקות בודדות, מה דעתכם?

שלום ידידי, תראה אני יודע שרכב עם מצבר גמור לגמרי יכול לנסוע לאחר הנעה כי האלטרנטור מספק את החשמל הנדרש, יכול להיות שחובה הקיום של המצבר בשביל לסגור מעגל או משהו, אם יש לך מצבר אפילו אם הוא ריק אתה תוכל לנסוע איתו עד שתדומם את המנוע ואז לא תוכל להניע שוב..
לגבי העניין של בלי מצבר בכלל אני אשמח לשמוע גם :)

ybar
29-01-08, 11:11
לא עדיף לחבר את המצבר התקין ה"תורם" ישירות לפלוס והמינוס של הרכב ה"נתרם" מאשר לחבר אותו דרך המצבר המת של ה"נתרם" בשביל לקבל הנעה יותר מהירה ויעילה ללא נפילות מתחים באמצע?
אגב אם האלטרנטור תקול הרכב ה"נתרם" יכבה מיידית לאחר ניתוק הכבלים מהמצבר ה"תורם" ?

Gilad
29-01-08, 11:45
לדעתי הלא מקצועית ברגע שתנתק את המצבר בעצם תפתח את המעגל ולא יזרום זרם במערכת החשמל והרכב יכבה.
השאלה היא מה יקרה אם תגשר את הפלוס והמינוס של המצבר כדי לסגור מעגל בחזרה - האם ישרף האלטרנטור?

גלעד

איציק - 4X6ZH
29-01-08, 11:48
אסור לנתק את המצבר .
המצבר יכול להיות חלש ריק העיקר שיהיה במעגל .
ניתוק המצבר או שימוש במצבר מת יגרום לאלטרנטור להעלות את המתח לעוצמה שתיגרום נזק
למערכות הרכב ולאלטרנטור עצמו .
***
איציק

ybar
29-01-08, 12:20
לא עדיף לחבר את המצבר התקין ה"תורם" ישירות לפלוס והמינוס של הרכב ה"נתרם" מאשר לחבר אותו דרך המצבר המת של ה"נתרם" בשביל לקבל הנעה יותר מהירה ויעילה ללא נפילות מתחים באמצע?
אגב אם האלטרנטור תקול הרכב ה"נתרם" יכבה מיידית לאחר ניתוק הכבלים מהמצבר ה"תורם" ?


אוקיי הבנתי שגם אחריי ההנעה אסור לי לנתק את המצבר ה"תורם", נחזור ברשותכם לשאלתי הראשונה שבציטוט כיצד יותר עדיף לחבר את הכבלים מצבר תקין למצבר מת או מצבר תקין ישירות לכבל מינוס ופלוס של הרכב ה"נתרם" מה דעתכם יותר עדיף לקבלת הנעה יותר יעילה וחזקה ושיגרום פחות נזק למערכות החשמל בכללי?

גיא
29-01-08, 12:52
איציק זה תופס גם לגבי מנועי דיזל ?
( בהנחה שעקפתי את הסולונואיד של המשאבה )

eran4x4
29-01-08, 20:44
גיא

כן

המצבר משמש כמיצב למתח הרכב
העגדר המצבר מצד אחד ישגע את המיצב של האלטרנטור ובכל מקרה האלטרנטור מוציא מתח שאינינו יציב....

ניתוק המצבר לא פותח מעגל שמנתק זרם, ניתוק המצבר גורם למתח ברכב להיות לא מיוצב וגבוה בצורה מסוכנת

איציק - 4X6ZH
29-01-08, 21:43
גיא אתה הרי יודע את התשובה
למה אתה שואל כולל דיזל
ואחר כך עוד אומרים לי שהתשובות שלי מסובכות :cry:
***
איציק

PW
29-01-08, 22:54
השאלה היא כזאת, נניח שאני מניע רכב שאין לו בכלל מצבר פיזית בעזרת מצבר מרכב "תורם" תקין ומחבר את הכבלים ישירות מהמצבר ה"תורם" לפלוס והמינוס של הרכב במקום שאמור להיות המצבר של הרכב ה"נתרם", אחריי שהמנוע מונע בהנחה שהאלטרנטור תקין אני יכול לנתק את המצבר ה"תורם" מבלי שהרכב ה"נתרם" יכבה או שבכל מקרה הוא יכבה מיידית או לאחר מספר דקות בודדות, מה דעתכם?
יקירי:
משטר האנרגיה החשמלית ברכב מנועי הוא כזה, שבמצב תקין, צריכת האנרגיה מהמצבר היא בעיקר להנעה. מרגע שהמנוע מונע, בשימוש נורמלי - האלטרנטור מספק חשמל לכל מערכות החשמל ברכב - ועוד נשאר לו זרם עודף לטעינת המצבר. צא וחשוב: אם לא כך הוא הדבר, הרי המצבר היה מתרוקן לאורך עבודת הרכב לאורך זמן. האלטרנטור מספר זרם לטעינת המצבר - אבל אם אין שם מצבר, או אם המצבר "חלש" או תקול - הרכב לא יכבה והאלטרנטור יחזיק את כל מערכות הרכב בחיים (כוונתי למערכות הסטנדרטיות כמו תאורה, הצתה ושמע - ברור שאם תפעיל כננת בהפעלה רצופה - משטר האנרגיה במערכת באותו זמן יהיה שלילי והמצבר יפרק כדי להפעיל את הכננת - הצורכת זרם חזק מכפי שיכול לספק רק האלטרנטור). אמרו כאן נכון כי עודף זרם יכול לפגוע - ולכן יש להשאיר מצבר פרוק עד להחלפתו במצבר תקין מהרגע שהרכב מונע. אין כל צורך ואסור בשום אופן לחבר את הקטבים החיובי והשלישי זה לזה! קצר רבתי מובטח.
אין כל משמעות לאופן חיבור המצבר התקין להנעת הרכב - לא ממש ברור איך אפשר לחבר מצבר תקין למצבר חלש שלא דרך הקטבים שלו. הרכב יניע אם הכבלים תקינים ובעלי חתך מוליך מספיק ואינם ארוכים מידי, עם קרוקודילים תקינים. חיבור הקטבים בצורה זו בין מצבר תקין למצבר חלש מספיק בהחלט ואינו מזיק למערכות הרכב.
ההבדל בין מנועי דיזל למנועי בנזין הוא שולי במקרה הזה: במנועי דיזל נדרשת אספקת מתח חיובי למשאבת ההזרקה ממערכת החשמל כדי שתפעל - ובמנועי בנזין נדרש להפעיל את מערכת ההצתה החשמלית. שניהם נתמכים ללא בעיה ע"י האלטרנטור כאשר המנוע מונע.
האנלוגיה הכי טובה להסבר העניין הוא סכר מים הכולא מים בגובה נתון ויודע להפיק אנרגיה מהמים היורדים בגרוויטציה דרך טורבינה - או במצב ההפוך: משקיעים אנרגיה בהפעלת משאבה כדי להעלות מים אל בריכת הסכר. הסכר - זהו המצבר. הטורבינה - אלה מערכות הרכב הצורכות אנרגיה - המתנע לצורך העניין - והמשאבה היא המקבילה לאלטרנטור הטוען את המצבר. ברור כי המנוע המסובב את האלטרנטור חייב "להחזיר" את האנרגיה שניצלנו בהנעת הרכב - אחרת המאגר יתרוקן במשך הזמן ולא נוכל יותר לסובב את הטורבינה.

גיא
30-01-08, 06:41
אני שואל כי ניתקלתי ביותר מידי פעמים שרכב שהלך לו המצבר ובדרך הביתה החבר'ה משתמשים במצבר אחד שמטייל בין שני רכבים ....

אם אתה נותן תשובות חלקיות :) ... מישהו צריך לדחוף אותך לפינה :)

יוני5
30-01-08, 11:25
גיא,



מה שתיארת טוב כשאין טעינה (בעיית אלטרנטור וכיו"ב). שנינו נוסעים, אבל הרכב שלך אינו מייצר טעינה, אז אתה נוסע עד שהמצבר שלך חלש ודורש טעינה, עוצרים בצד, מחליפים מצברים בין הרכבים שלנו, (מניעים בכבלים או בדחיפה) ואז אתה ממשיך לנסוע עם המצבר התקין (שלי) והמצבר החלש שלך יושב ברכב שלך ונטען. עברו X שעות, מחליפים בחזרה.

כמה שעות? תלוי מה הצריכה. אם זה היילקס שרק צריך לספק מתח לסולונוייד דימום, אז כנראה שהרבה, ואם אתה נדרש להפעיל אורות, מזגן (חשמל למפוח) ומערכת סאונד אימתנית, אז הרבה פחות.

בברכה,

יוני5

ד ו ר ו ן
30-01-08, 11:47
איציק,

אני זוכר הרבה טרקטורים ישנים מאד שנסעו שנים ללא מצבר, מדוממים רק בחנייה במורד להנעה בבוקר שאחרי.
באמצע היום מניעים אחד את השני עם רצועה, משהו שונה שם או שהם פשוט סבילים יותר?

איציק - 4X6ZH
30-01-08, 12:38
מנוע דיזל של פעם לא צריך בכלל מצבר לעבודה
ולפעמים גם לא צריך מצבר להתנעה ( מנעולה גלגל תנופה גדול והעסק עובד )
אבל זה היה פעם ....
היום בכל מנוע דיזל יש לפחות מדומם מנוע חשמלי והוא כבר צריך 12 וולט להפעלה ( לא רק להתנעה לכל זמן עבודת המנוע )
לרכב 24 וולט כמובן מצבר 24 וולט !
*****
ברכבים יותר חדשים יש כבר אלקטורניקה בתוך המשאבה וזה מחייב מקור מתח יציב ואיכותי ( מצבר טוב )
ביותר חדשים ( אלה ממשפחת המפלצות ) לאלה בכלל צריך לחשוב טוב ולהבין מי מחבר למי מה בדיוק עושים כי הנזקים כבדים ביותר !
*****
איציק

PW
30-01-08, 22:34
איציק,

אני זוכר הרבה טרקטורים ישנים מאד שנסעו שנים ללא מצבר, מדוממים רק בחנייה במורד להנעה בבוקר שאחרי.
באמצע היום מניעים אחד את השני עם רצועה, משהו שונה שם או שהם פשוט סבילים יותר?
יקירי:
זה בתנאי שלא הורדת את המחרשה / קולטיבטור / ארגז / מכסחת ואתה לא יכול להתדרדר בירידה....
מה ששונה במנועי טרקטורים הוא משאבת ההזרקה. אתה ודאי זוכר את הידית הקטנה שמושכים בה ומדוממים את מנוע הטרקטור - הידית הזו מחוברת למנוף קטן הנמצא על משאבת ההזרקה כדי להזיזו ולדומם את המנוע. במנועי דיזל חדשים יותר, בעיקר בגלל נוחות העבודה עם מפתח דרך הסוויץ' - הכיבוי הוא חשמלי דרך ניתוק המתח למשאבה.

ד ו ר ו ן
30-01-08, 23:15
יקירי:
זה בתנאי שלא הורדת את המחרשה / קולטיבטור / ארגז / מכסחת ואתה לא יכול להתדרדר בירידה...
מלפני 40 שנה ועד היום רץ הסיפור על החצרן שהשאיר את הטרקטור בגבעה והלך לאכול צהריים בלי לשלב הילוך,
הטרקטור היתדרדר, נכנס בפאר היצירה של צריף המחסן ומתחת להריסות יצאו זוג חסרי בגדים שהיו נשואים אך לא אחד לשני..:shock:

PW
30-01-08, 23:17
יקירי:
מילא המוסר התדרדר.... אבל הטרקטור?!...
אנא אנו באים...

חנן-ג'יפולוג
31-01-08, 07:42
איציק,

אני זוכר הרבה טרקטורים ישנים מאד שנסעו שנים ללא מצבר, מדוממים רק בחנייה במורד להנעה בבוקר שאחרי.
באמצע היום מניעים אחד את השני עם רצועה, משהו שונה שם או שהם פשוט סבילים יותר?

כמו שכבר נאמר באמת לטרקטורים האלה יש מנוף מכני לכיבוי המנוע ואין בעיה מבחינת פעולת המנוע.
אבל, האלטרנטור מאוד לא אוהב להיות ללא מצבר והוא נשרף אם נוסעים ללא מצבר כלל. לחלק מהאנשים שהחליטו באמת לעבוד כך עם הטרקטור ללא מצבר זה לא מפריע שאין אלטרנטור כי הם בכלל לא משתמשים במע' החשמל. ראיתי מקרים שבהם מישהו ניתק את מפסק הזרם הכללי בזמן שהטרקטור עובד, במכוון או בטעות, והאלטרנטור התפגר תוך מספר דקות.

gmb
31-01-08, 23:28
מזכיר לי את השטויות שהיינו עושים בשירות...
להאמרים יש את מפסקי המתח בצד הנוסע בתחתית המושב
כדי לקבל לרכב זרם צריך להעביר את המתג למצב 'גע'.
כמה פעמים היינו פשוט מעבירים את המתק לתוק.
חלק מההאמרים המשיכו לעבוד כרגיל כל עוד הסל"ד היה גבוה (היה לחץ מתמיד על דוושת הגז), ברגע שעזבנו את הגז המנוע דומם
חלק מההאמרים כבו לאחר כמה רגעים...

היינו צעירים וסקרנים, מקווה שלא הרסנו שם משהו...

רמי

tzagi
01-02-08, 06:32
יקירי:
מילא המוסר התדרדר.... אבל הטרקטור?!...



Line of the week!

אני לא מבין מה הויכוח פה... מה היה פעם נשאר אז
עבודת מנוע בלי מצבר תגרום לנזק לאלטרנטור ויכולת נזק לכול אבזר אלקטרוני אחר,
ברכבים מודרניים אפילו לא מומלץ לתת כבלים למצבר מת מחשש נזק לאלטרנטור, ואני יכול להעיד,
שהרגתי אחד כשניסיתי להניע רכב עם מצבר שהיה מקוצר(לא ידעתי)
בנוסף, "מומלץ" מאד לנתק מצבר כשמרתכים על הרכב, היו מקרים שהמחשב לא יצא מזה בחיים.

ybar
01-02-08, 17:52
יש לי מצבר ברכב ה"נתרם" ממש ישן ולא ניתן להטעין אותו בכלל ויכול מאוד להיות שהוא "מקוצר" לכן שאלתי האם עדיף לחבר בעזרת הכבליי התנעה את המצבר ה"תורם" התקין ישירות לכבלים פלוס והמינוס של הרכב עצמו ע"מ לא לשרוף את האלטרנטור או רכיב חשמלי אחר , וכך למעשה אני יוצר מצב "שכאילו" הרכב ה"נתרם" מחובר פשוט למצבר תקין , אם אני יעשה שירשור בעזרת כבליי ההתנעה מהמצבר התקין ה"תורם" אל המצבר המת ספק מקוצר של הרכב ה"נתרם" זה מצב שעלול לשרוף את האלטרנטור או אפילו את מחשב ניהול המנוע כפי שהבחור שמעליי ציין שקרה לו פעם, האם אני צודק ואכן הדרך הנכונה היא הראשונה שציינתי או שאני טועה, אשמח לשמוע את דעתכם לפניי שאני מחבר את הכבלים ועושה נזק בלתי הפיך ?
אגב וכמובן לאחר שהרכב ה"נתרם" יניע אני ישאיר את המצבר "התורם" מחובר כל עוד הרכב מונע ע"מ לא לגרום לנזק לאלטרנטור כפי שכבר הבנתי מהתשובות של חבריי הפורום

landrover
02-02-08, 16:03
כן - הדרך הבטוחה להניע היא לנתק את המצבר הישן שחשוד כמקצר ,
ולחבר ישירות למצבר הטוב של הרכב התורם,
כל זה בהנחה שאתה מפרק את המצבר הטוב מהרכב התורם ,
ושם אותו ברכב עם המצבר הישן ,
אחרת אני לא רואה מה אתה יכול לעשות עם הרכב , חוץ מלהתניע אותו ולהשאר במקום.:)

אמיר.

ybar
02-02-08, 17:53
אוקיי, תודה זאת התשובה שקיוויתי לקבל, ואגב הרכב עדיין לא בשלב נסיעה ואני צריך רק להניע אותו בסרק במקום ע"מ לעשות כל מיניי כיוונים ובדיקת חיישנים כללית בעזרת הלפטופ
אגב אין סיכון למחשב ניהול מנוע לרכב ה"תורם" במידה ואני מניע עם כבלים אך לא מפרק את המצבר פיזית מהרכב ה"תורם", אם כן מהי הדרך הבטוחה ביותר להניע רכב "מודרני" מבלי לגרום לנזק למחשב או רכיבים חשמליים אחרים?

איציק - 4X6ZH
02-02-08, 18:52
אתה משחק באש !
זה אפשרי אבל כדאי לך לחשוב טוב טוב כל פעם שאתה מחבר \או מנתק מה כל פעולה שאתה עושה :!:
****
ולמה אני חוזר וכותב ומזהיר :mad:
במהלך השבוע היתה לי תקלה באחד ממחשבי הדיאגנוסטיקה במוסך ... לצורך בדיקת המחשב ניתקתי וחיברתי כמה פעמים את מחשב הבדיקה העברתי מרכב לרכב ....
סוף סיפור אחד הרכיבים של מחשב הבדיקה ( כלי מקורי של יצרן הרכב ) נשרף כאשר כל הסימנים
שאני גרמתי לנזק במהלך נסיונות הבדיקה .
נזק ישיר של כ 3000 ש"ח .
אז תחשוב עוד פעם זה כדאי ?!
*****
איציק

-->