צפייה בגרסה מלאה : V to L - מהיכן מגיעה הארקה מהרכב ?
עובר על הסכמות (יונדאי (https://www.jeepolog.com/forums/showthread.php/95039-%D7%92%D7%A0%D7%A8%D7%98%D7%95%D7%A8-%D7%97%D7%A8%D7%95%D7%9D-%D7%9C%D7%91%D7%99%D7%AA-%D7%A4%D7%A8%D7%98%D7%99?p=1046237&viewfull=1#post1046237) , BYD (https://www.jeepolog.com/forums/showthread.php/95039-%D7%92%D7%A0%D7%A8%D7%98%D7%95%D7%A8-%D7%97%D7%A8%D7%95%D7%9D-%D7%9C%D7%91%D7%99%D7%AA-%D7%A4%D7%A8%D7%98%D7%99?p=1046278&viewfull=1#post1046278) ),
לא מבין איך הרכב "מוציא" קו הארקה כשהוא בכלל יושב על 4 צמיגי גומי.
הסבר יתקבל בברכה
רענן
חנן-ג'יפולוג
21-03-24, 16:48
אני לא יודע אם זה משנה מהיכן האדמה יוצאת מהרכב, מניח שמהגוף.
מה שכן חשוב ואת זה אני מכיר טוב מנסיון, זה שהמחשב דוגם כל הזמן את ההתנגדות בין הפאזה והאפס ובין האדמה, ואם זה יורד מערך מסוים, הממסרים ביציאה מהסוללה מתנתקים.
Tzvika-Pick
21-03-24, 18:46
התפקיד של ההארקה הוא לצורך הגנה. כלומר, הקו של הארקה תפקידו לא להעביר זרם אלא להפך - במידה ועובר בו זרם מעל רמה מסוימת זה מרמז על בעיה ואז צריך "להקפיץ את הפחת" וכו'. לכן אין בעיה מבחינה חשמלית "להוציא הארקה" למרות שאין באמת חיבור לאדמה, זה לא שיש מכשיר חשמלי שמשתמש בהארקה הזאת, או לפחות לא אמור להיות כזה. הבעיה היא רק חוקית, יענו למנוע מאנשים להתחשמל למוות.
וכדי להגן בכל זאת מפני התחשמלות, כמו שכתב חנן, בודקים את ההתנגדות בין מוליכי האפס לפאזה ומפסיקים את המתח ברגע שההתנגדות יורדת מרף מסוים. זה נקרא "זינה צפה" (אין קשר לזינה הנסיכה הקסומה)
https://www.shmerling.co.il/wp-content/uploads/2015/01/hartsaa_zina_tsafa.pdf
אני לא יודע אם זה משנה מהיכן האדמה יוצאת מהרכב, מניח שמהגוף.
מה שכן חשוב ואת זה אני מכיר טוב מנסיון, זה שהמחשב דוגם כל הזמן את ההתנגדות בין הפאזה והאפס ובין האדמה, ואם זה יורד מערך מסוים, הממסרים ביציאה מהסוללה מתנתקים.
מאד מעניין !
האם זה סוג של הגנה בפני התחשמלות (פחת) כשהרכב "מוציא" מתח ?
- - - Updated - - -
זה לא שיש מכשיר חשמלי שמשתמש בהארקה הזאת, או לפחות לא אמור להיות כזה. הבעיה היא רק חוקית, יענו למנוע מאנשים להתחשמל למוות.
כל מכשיר עם גוף מתכתי (או חלק חיצוני מתכתי) מחויב בחיבור פנימי לארקה
חנן-ג'יפולוג
22-03-24, 06:21
מאד מעניין !
האם זה סוג של הגנה בפני התחשמלות (פחת) כשהרכב "מוציא" מתח ?
- - - Updated - - -
ה
זה נעשה בכל רכב חשמלי או היברידי, גם בלי קשר להוצאת מתח ac.
מטרת החפירה שלי,
אני מתכנן לחבר (במקרה של תרחיש האימה לעלטה של כמה ימים)
את שקע כבל V2L לשקע חשמלי שקיים לי בארון עמדת הטעינה
(לאחר הורדת את המפסק תלת פאזי הראשי).
כמובן שאני צריך לקמבן כבל זכר (אירופאי) לזכר (ישראלי) ,
לא אידאלי ומסוכן, אבל את תהליך החיבור וההפעלה אני בלבד אבצע,
הגם שארון עמדת הטעינה עם מנעול.
במידה וזה יעבוד (מטריד אותי מה יקרה כשאחבר את הארקה "הצפה" מהרכב
לארקה אמיתית של הבית),
כנראה אצטרך לדלג בין הפאזות עד למציאת הפאזה של המקרר.
כל הטררם בגלל שהבית בקומה 5 ולא אפשרי להעלות כבל מאריך.
רענן
חנן-ג'יפולוג
22-03-24, 11:03
מפחיד.
נדמה לי, אני ממש לא מבין בזה, שאתה אמור לנתק גם את האפס מחברת חשמל.
ודא, שלא תהרוג מישהו.
נדמה לי, אני ממש לא מבין בזה, שאתה אמור לנתק גם את האפס מחברת חשמל.
אכן צריך לנתק גם את האפס הראשי, הייתי בטוח שיש לי מפסק 4 פול ראשי.
עכשיו זה עוד יותר מורכב הסיפור.
146381
מפחיד. ודא, שלא תהרוג מישהו.
הסר דאגה מליבך, זה התחום שלי ולא יופעל כלום רק לאחר בדיקת הגנות נגד התחשמלות.
רענן
boaz avrahami
23-03-24, 11:05
אתה מתכוון לשחק רק עם מקור ההארקה?
באמת מפחיד.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
אתה מתכוון לשחק רק עם מקור ההארקה?
באמת מפחיד.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
מה זאת אומרת ?
אני לא נוגע בהארקה של הבית, היא הארקת יסוד.
מנתק רק את החיבור לחברת חשמל (3 פאזות ואפס) ומזין
את הלוח בפאזה (אחת בלבד), אפס מהרכב,
בשלב ראשון גם הארקה הצפה של הרכב תחובר להארקת היסוד,
אם יהיה בעיה (הרכב לא "יוציא" מתח), אפריד בין הארקות.
בכל מקרה, ארקה לבית יש וליתר בטחון ייבדק גם הפחת הראשי.
החלק הקשה עכשיו, זה להעביר את המפסק הראשי ל-4 פול.
רענן
boaz avrahami
23-03-24, 11:57
אתה יכול לצייר את אופן החיבור שעליו חשבת?
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
ehudzeelim
23-03-24, 14:14
בשלב ראשון גם הארקה הצפה של הרכב תחובר להארקת היסוד,
אם יהיה בעיה (הרכב לא "יוציא" מתח), אפריד בין הארקות.
בכל מקרה, ארקה לבית יש וליתר בטחון ייבדק גם הפחת הראשי.
רענן
לא מבין ברכבים חשמליים וגם לא יותר מדי בחשמל,
אבל לדעתי הבעיה שממנה אתה צריך לחשוש היא לא שהרכב לא יוציא מתח,
אלא שהארקה לא תהיה תקינה.
להבנתי חיבור כזה דומה מאד לחיבור גנרטור לרשת ביתית,
וגם לגנרטור סטנדרטי יש יציאת הארקה בשקעים, זה לא אומר שהוא מוארק. (זה רק כנקודה למחשבה, אחרי שהבנתי את ההסבר של חנן)
ובכל מקרה יש כללים ברורים מתי לחבר את הארקת הגנרטור להארקת היסוד של המבנה, ומתי הוא חייב הארקת יסוד נפרדת לעצמו.
כל מה שכתבתי בע"מ, נכתב על רק ליתר זהירות..
בהצלחה
אתה יכול לצייר את אופן החיבור שעליו חשבת?
146390
המפסק 3P בלוח הראשי (מוקף בעיגול) יוחלף ב 4P,
כך שבהורדתו יש ניתוק מוחלט (פאזות ואפס) מהרשת של חברת החשמל.
boaz avrahami
23-03-24, 19:11
למיטב הבנתי הלא מקצועית, בחיבור גנרטור יש להאריק את הגנרטור עצמו בהארקת שיטה.
רענן, השירטוט הזה לא ברור לי.
בשונה מלוח חשמל שבו יש מפסק 4p מכני בין ההזנות, במקרה שלך אחד הצרכנים הופל להיות מקור המתח שלך וההפרדה לא תהיה מכנית.
וזה בלי להתיחס לעניין ההארקה.
אני חובבן ולא בעל מקצוע אבל נראה לי שאתה מפספס משהו וכדאי שלכל הפחות תן לחבר חשמלאי שיחווה דעתו החברית על רמת הסיכון
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
ehudzeelim
23-03-24, 20:03
למיטב הבנתי הלא מקצועית, בחיבור גנרטור יש להאריק את הגנרטור עצמו בהארקת שיטה.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
לא תמיד, יש איזה עניין שזה תלוי במרחק של הגנרטור מהמבנה.
רק אם הוא מספיק רחוק, הוא צריך הארקת שיטה בעצמו.
מה שאתה עושה דורש ייעוץ מקצועי.
אני לא מכיר את עקרונות המערכת של הרכב כדי לעזור.
אבל לגבי מפסק 4 פול, הפחת הוא למעשה 4 פול.
לא מתייחס לסוגייה הכללית, רק אומר
שעדיף לא להחליף את המפסק הראשי
אלא אחריו להוסיף מפסק חילופי גנרטור/חברת חשמל
4 פול לניתוק מוחלט ובטיחותי.
עובר על הסכמות (יונדאי (https://www.jeepolog.com/forums/showthread.php/95039-%D7%92%D7%A0%D7%A8%D7%98%D7%95%D7%A8-%D7%97%D7%A8%D7%95%D7%9D-%D7%9C%D7%91%D7%99%D7%AA-%D7%A4%D7%A8%D7%98%D7%99?p=1046237&viewfull=1#post1046237) , BYD (https://www.jeepolog.com/forums/showthread.php/95039-%D7%92%D7%A0%D7%A8%D7%98%D7%95%D7%A8-%D7%97%D7%A8%D7%95%D7%9D-%D7%9C%D7%91%D7%99%D7%AA-%D7%A4%D7%A8%D7%98%D7%99?p=1046278&viewfull=1#post1046278) ),
לא מבין איך הרכב "מוציא" קו הארקה כשהוא בכלל יושב על 4 צמיגי גומי.
הסבר יתקבל בברכה
רענן
שאלה מעניינת ( נעזוב בצד את הפרוייקט של רענן) אבל אף אחד לא ענה.
אז הלכתי לקרוא קצת.
אני חושב שהקישור הזה מסביר את העקרונות יפה וברור:
https://www.evengineeringonline.com/how-do-12v-and-hv-systems-and-grounding-work-in-an-ev/
ולמי שמתעצל לקרוא, אני אנסה לסכם-
1- לענות על השאלה של רענן, הרכב לא מוציא הארקה, הוא לא מחובר לאדמה ( חשמלית).
2- בניגוד למערכת ה 12V שמשתמשת בגוף לצרכי המינוס ( חוזר) מערכת ה EV ( המתח "הגבוה"), משתמש בשני חוטים (+,-), והמערכת נחשבת מערכת "צפה".
הגוף של הרכב מבודד מהקווים של המתח ( זו הבדיקה שחנן הזכיר שהמערכת בודקת התנגדות בין הקווים (+ ו -), לגוף).
3. בגלל שהמערכת "צפה", נגיעה באחד הקווים בפני עצמו לא תגרום להתחשמלות. החשש הוא מה יקרה אם אחד הקווים יתקצר לגוף, ואז מי שיגע בגוף של הרכב ובמוליך השני, יתחשמל. ולכן גם הבדיקה השותפת של התנגדות בין הקווים לגוף ( ע"מ להבטיח שאף קו לא יתקצר לגוף).
4. להבנתי , התשובה לשאלה רעננן- אתה צריך לחבר בין הגוף של הרכב להארקה של הבית ( ולהשאיר חיבור של הארקה של הבית לאדמה "האמיתית".
My two centst
זיו, תודה רבה !
אכן המאמר עזר לי.
אגב, זה בדיוק סוג של שנאי מבדל.
עבור הפרוייקט שלי, אין אפשרות לחבר את גוף הרכב לארקת היסוד.
מה שכן, דווקא המסקנה שלי שצריך לחבר מהרכב רק את פאזה והאפס לבית,
כלומר לא לחבר את הארקת הרכב הצפה להארקת היסוד של הבניין.
בכל מקרה אנסה לפני כן לחבר ואראה מה קורה (לדעתי מע' ההגנה ברכב תפסיק את המתח).
רענן
זיו, תודה רבה !
אכן המאמר עזר לי.
אגב, זה בדיוק סוג של שנאי מבדל.
עבור הפרוייקט שלי, אין אפשרות לחבר את גוף הרכב לארקת היסוד.
מה שכן, דווקא המסקנה שלי שצריך לחבר מהרכב רק את פאזה והאפס לבית,
כלומר לא לחבר את הארקת הרכב הצפה להארקת היסוד של הבניין.
בכל מקרה אנסה לפני כן לחבר ואראה מה קורה (לדעתי מע' ההגנה ברכב תפסיק את המתח).
רענן
נכון זה "סוג" של שנאי מבדל שמציף את המעגל, אבל...
שים לחשיבה הבטיחותית.
כל עוד הכל טוב, בגלל שזה צף, אם אתה נוגע באחד הגידים, לא יקרה כלום.
אם שני הגידים יגעו ביחד בגוף, אין בעיית התחשמלות, יהיה פשוט קצר, והמערכת תתנתק.
אבל מה קורה אם רק אחד מהגידים (+ או -) מתקצר לגוף? במקרה כזה, אם אתה נוגע בגיד השני, ובגוף הרכב אתה תתחשמל. יתרה מזאת, אם נוגע חוט אחד בגוף, וקצת אחריו גם השני, המערכת תתנתק כבר במגע של החוט הראשון, וימנע הנזק של הקצר.
זו להבנתי הסיבה למעגל שחנן תאר שבודק מוליכות בין האפס והפזה לבין הגוף (בתיקון קטן, חנן השתמש במילה "אדמה" וזה בעצם "גוף" , וכפי שכתבת, יכול להיות שהוא על צמיגים מנותק מהאדמה).
שים לב שהמעגל שחנן תאר מתייחס למערכת ה DC של הרכב, בשיטוט הקצר שלי ברשת, לא מצאתי מה ההגנה על מעגל ה AC (220).
למה אין אפשרות לחבר הארקה?
בהנחה שההמרה מ DC ל 220V מתבצעת ברכב, יכול להיות שכל מה שצריך זה לחבר חוט קצר בין גוף הרכב ליתד באדמה.
אני מוכרח להגיד שכל הפרוייקט לא מרגיש לי טוב..... אבל בכל מקרה לא הייתי מוותר על הארקה.
הפרויקט הסתיים בהצלחה!
מזין מהרכב פאזה אחת לבית (קומה 6 ועוד 50 מטר עד לחניה).
היה גם צורך לחפש ולשנות את הפאזה בתקע כך שיפעיל את המקרר
(על הדרך מחוברים לפאזה הזאת,
מיקרוגל, תנור אפיה, ממ"ד, חדר אמבטיה, חדר ילדים, ראטורים)
בהתחלה היו לי מעט "דפיקות לב", רק המקרר לא עבד (הרי כל הטררם עבורו).
מסתבר שרכיב הגנה שהוספתי על שקע המקרר
(הגנה מקפיצות מתח + טיימר להפעלה לאחר מס' דקות)
כל הזמן נדרך (מפעיל את ההשהיה) איך שהמדחס מנסה להתניע.
קצת העמקתי והבנתי שהממיר ברכב מתקשה עם השינוי המהיר של ההתנעה
ויש ירידת מתח רגעית שגורמת לדריכת רכיב ההגנה.
הרכיב "הועף" והמקרר חובר ישירות לרשת ונפתרה הבעיה.
אגב, יש לי מגן ברקים על הפאזות בכניסה כך שהבית מוגן מנחשולי מתח.
לסיכום,
ע"מ להזין ישירות את לוח הבית נדרש:
א. לנתק (לבודד) הפאזות והאפס של חברת החשמל מהמערכת VTOL של הרכב (מפסק ראשי 4 פול).
ב. חיבור הארקת כבל VTOL לארקת היסוד של הבית.
נ.ב- במסך הרכב ישנו חיווי של צריכת ה- KWH , קצת מבאס שבאפליקציה
אין חיווי זה אלא רק כמה אחוזים נשאר בסוללה.
תמונות :
ארון הלוח הראשי (בלובי 1- ) עם מפסק 4 פול :
146540
הכבל מתאם שהכנתי (זכר אירופאי - זכר ישראלי ) :
היה לי חשש שהוא יתחמם בהספק 3KW, לא הייתה התחממות למרות שהיה יום חם.
146541
ארון עמדת הטעינה (כש VTOL + כבל המתאם מחובר לשקע המחזיר מתח לבית) :
146542
לכל מי שחשש ופחד, ועל מנת לא לטעות בסדר תהליך חיבור הרכב,
כתבתי לעצמי תהליך ביצוע :
146538
רענן
נראה מעולה רענן.
אני בגישה המינימליסטית של כבל מאריך למטבח, למקרר למטענים ולצרכים מינימליים.
משתמש במתאם V2L לאיוניק מאליאקפרס, מאה שקלים, עובד היטב.
https://he.aliexpress.com/item/1005005495537817.html?gatewayAdapt=glo2i sr
147075147077147078
נראה מעולה רענן.
אני בגישה המינימליסטית של כבל מאריך למטבח, למקרר למטענים ולצרכים מינימליים.
אני גר בקומה 6 ויש עוד איזה 75 מטר מהלוח הראשי בלובי ועד לחניה עם עמדת הטעינה.
כך שהיה צורך להחזיר זרם לבית דרך הכבל הסלול לעמדת הטעינה.
רענן
נראה מעולה רענן.
אני בגישה המינימליסטית של כבל מאריך למטבח, למקרר למטענים ולצרכים מינימליים.
משתמש במתאם V2L לאיוניק מאליאקפרס, מאה שקלים, עובד היטב.
https://he.aliexpress.com/item/1005005495537817.html?gatewayAdapt=glo2i sr
147075147077147078קניתי כזה בעקבות הלינק שלך, אבל הוא לא עובד.
מהסתכלות בתיאור המוצר בעלי וגם בנייר שהגיע איתו יש מצב שהוא מיועד לMG ולא לאיוניק.
יש משהו שאני מפספס בהפעלה? צריך להכניס את האוטו למוד מיוחד כלשהו?
Sent from my HD1903 using Tapatalk
בעצם כתוב שהוא תומך ביונדאי. 147134
Sent from my HD1903 using Tapatalk
חנן-ג'יפולוג
09-07-24, 20:14
יש שלוש אפשרויות בחירה. באיזו מהן בחרת?
נראה שקנית את הלא נכון. תן מתנה לשכן עם mg ותזמין עוד פעם. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240709/e7f35f9a910231853a55d976accfa50c.jpg
לגמרי. זה העונש על קניה 'זריזה'.
Sent from my SM-S921B using Tapatalk
חנן-ג'יפולוג
09-07-24, 22:39
לא קרה כלום. תחליף את הנגד הפנימי לערך של הנגד של יונדאי.
משה מ"ממטק" עושה את זה בחינם למי שבא אליו.
- - - Updated - - -
62 אוהם, כנראה.
https://www.ioniqforum.com/threads/v2l-inner-secrets-not-many.39857/page-4
וואלה, כיף לשמוע שיש כאלה עסקים עדיין.
נראה לי אבל שאתרום את את הV2L הזה לבעלים של MG ואקנה חדש.
גם ככה אני קצת חושש לחבר מוצר סיני עלום למערכת הטעינה של האיוניק, לא כל שכן להתעסק עם הבפנים שלו.
בכל זאת מהנדס מכונות, חשמל זה מעשה כשפים מעורר יראה בשבילי.
אגב ממטק: שלושים שנה אני נוסע על כביש 7 ורק היום למדתי שקוראים למושב הזה 'משגב דב' :).
וואלה, כיף לשמוע שיש כאלה עסקים עדיין.
נראה לי אבל שאתרום את את הV2L הזה לבעלים של MG ואקנה חדש.
גם ככה אני קצת חושש לחבר מוצר סיני עלום למערכת הטעינה של האיוניק, לא כל שכן להתעסק עם הבפנים שלו.
בכל זאת מהנדס מכונות, חשמל זה מעשה כשפים מעורר יראה בשבילי.
אגב ממטק: שלושים שנה אני נוסע על כביש 7 ורק היום למדתי שקוראים למושב הזה 'משגב דב' :).
בדיוק הפוך (לדעתי), דווקא בגלל שאתה לא סומך על הסינים, עדיף שבעל מקצוע יסתכל מה קורה שם בפנים.
הללויה, אני מוכן לעלטה הגדולה.
מה שכן הדרך היחידה לשחרר את המתאם מהאוטו היתה למשוך את הכבל המכני מתוך הבגאז', זה לוקח בדיוק שניה.
כל הפטנטים שראיתי ביוטיוב לא עזרו: נעילה, פתיחה, פתיחה כפולה, לחיצה על הכפתור שעל המתאם ואז פתיחה כפולה - נאדה.147249
Sent from my SM-S921B using Tapatalk
וידאו רלוונטי לנושא השרשור, עד כדי השוני הרב בין תשתית החשמל של ארה"ב ושלנו:
https://youtu.be/ZmmhOXsIRjw?si=j4X8LfPqb_pCY9Qm
שמחתי לגלות שהאיוניק מראה בזמן אמיתי כמה חשמל הV2L צורך.
Sent from my SM-S921B using Tapatalk
היום הפעלה על אמת
(חברת החשמל הורידה מתוכנן ויזום חשמל ל - 6 שעות לכל השכונה לעבודת תשתית).
עבד מצוין!, למעט :
א. הייתי צריך לחבר את גלאי העשן בבית גם לאותה פאזה (שאין חשמל לכמה שעות, הסוללה מתרוקנת ומתחיל צפצוף "מעיר מתים")
ב. הכבל VTOL לא רצה לצאת מהרכב לא משנה כמה זמן עבר (בסוף שחררתי את פין הנעילה בעזרת הכבל המכני הנמצא בתא המנוע)
בקיצור,
6 שעות עבודה (מקרר, תקשורת ראוטרים, זוג טלויזיות עם סטרימרים , מידי פעם הפעלת המיקרו, תאורה בסלון)
סה"כ 3% צריכה מהסוללה.
חנן-ג'יפולוג
06-03-25, 15:35
יפה.
חיפשתי עבור הדונגפנג בוקס שלי v2l מתאים. עוד לא הגיע לשוק, ממש עכשיו התחילו ניצנים ראשונים מעליבאבא.
אז קניתי ב22 דולר מתאם לmg.
החלפתי את הנגד מ2000 אוהם המקורי, למגוון נגדים אחרים עד שגיליתי את הערך שעובד: 1000אוהם.
פשוט וקל, במיוחד כשיש כבר את המידע לנתון הנכון. לי זה לקח קצת יותר זמן, אבל היה משעשע.
אין כלום בתוך המתאם חוץ מהנגד, אז אין פה מה להסתבך.
-->
vBulletin® v4.2.4, זכויות יוצרים ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd, תורגם על ידי vBHeb.